Klassen for kompakte SUV-er og crossover har vokst kraftig i mange år. Mitsubishi har lange tradisjoner med SUV og offroadere, og med ASX traff de markedet perfekt.
Ryktene skal ha det til at den daværende Mitsubishi-sjefen i Norge hadde en finger med i spillet da ASX ble utviklet. Ønsket var en kompakt og høyreist SUV/crossover, med mulighet for 4x4, til gunstig pris. Det oppfylte ASX til fulle. I flere år var den Norges mest solgte bil i klassen, før en rekke nykommere begynte å gjøre livet betydelig tøffere for ASX.
ASX er 4,30 meter lang, og slik sett en av de mindre bilene i klassen. Plassen er likevel ganske bra. Fire voksne sitter greit og bagasjerommet tar unna 420 liter. Ikke veldig mye, men bra til å være denne bilklassen.
Det som var trumfkortet til ASX som nybil, var at den ga mye bil for pengene. Mitsubishi har tradisjoner for rause utstyrspakker, til gunstig pris. Det leverte de også på ASX. Veldig mange av kjøperne gikk for varianten som heter Instyle +. Det betyr mye utstyr, uten at prisen gikk til værs.
ASX får du med både bensin- og dieselmotor. Sistnevnte ble i starten sett på som det mest kurante, men det bildet har endret seg noe underveis.
Er det så noe som trekker ned? Joda, her som så ofte ellers er det slik at du får det du betaler for. I ASXs tilfelle merkes det godt at dette på ingen måte er noen påkostet bil. Den er bygget på samme plattform som datidens Mitsubishi Outlander, bare i forkortet utgave. Understellet er ikke blant de mest sofistikerte. Det merker du godt på dårlig vei. Støydempingen har Mitsubishi også spart på, ASX er en av de mer bråkete bilene i klassen. Dette ble riktignok bedret litt på underveis.
Også den opplevde kvaliteten i interiøret er svakere enn hos mange konkurrenter. Det er et tydelig billigpreg mange steder, men samtidig: Alt fungerer som regel, og det er bygget for å vare. Slik sett er ASX et svært fornuftig bruktbilkjøp.
Bestselger som ny betyr at det er MYE å velge mellom i bruktmarkedet her. Derfor skal du ikke bare kjøpe første og «beste» bil. Her er det lurt å skaffe seg litt oversikt, sjekk priser og sammenlign. Biler som oppfattes som litt ukurante ( for eksempel lite utstyr, ikke 4x4) er det gode muligheter å gjøre kupp på.
Driftsikkerhet og framkommelighet med firehjulsdrift.
Lite spennende. Billigpreg.
: Som ønsker et forutsigbart og trygt bilhold
Som jakter på en mest mulig spennende bil.
Firehjulstrekker, med mye utstyr.
Biler med forhjulstrekk og lite utstyr er de mest tungsolgte
Folk som bare skulle ha en fornuftig bil.