De tidligere generasjonene Colt har sjelden blitt beskyldt for å være spennende, men her gikk Mitsubishi nye veier. Bilen er designet av franske Olivier Boulay og bygges i Nederland. I starten side-om-side med Smart ForFour som i praksis er samme bil. På grunn av sviktende salg ble ForFour-produksjonen lagt ned, så nå er Colt eneste bil som ruller ut av NedCar-fabrikken.
Colt er en snerten og sporty småbil. Kompakte utvendige mål, men likevel mye plass innvendig. Det lekne designet fortsetter også der. Blant annet er lysstripen som går fra bunnen av midtkonsollen og opp mot dashbordet karakteristisk. Plastkvaliteten avslører at dette er en billig bil, men den har mer personlighet enn de fleste japanske konkurrentene.
Kommer som både tre- og femdørs kombi. Den siste klart mest praktisk – og populær. Dessuten ståltak-cabrioleten CZC som er en av de snåleste bilene i sin klasse. Designet er mildt sagt merkelig, og salget har vært minimalt. Mest attraktive motorisering er 1,5 diesel. Fikk en facelift i 2009, den ser du aller best på fronten som nå har fått mer familielikhet.
Fin dieselmotor
Japansk småbil med litt personlighet
Billig bil, merkes på de fleste områder
Interiøret er ikke etter alles smak
Femdørs 1,3-liter Instyle er et fornuftig valg. Vær OBS på at ikke alle biler er utstyrt med ESP (antiskrens) og pass på at du kjøper en bil med dette.
En av Norges aller billigste ny-biler er Colt 1,1 Invite i tredørs utgave. Triste greier og uten ESP.
De som ikke måtte ha det nyeste nye - selv om de kjøpte nybil.