Det var tid for et skikkelig løft da Opel Astra rullet ut i tredje utgave. Her hadde Opel tatt den tøffe konkurransen på alvor og laget en bil som igjen klarte å hevde seg i klassen.
Klassen var større enn noensinne – både i form av mange konkurrenter og stadig større biler. Astra fulgte opp med å legge på seg hele 14 cm i lengden, den vokste også fire cm både i bredde og høyde. Etter veldig mye pepper for triste interiører, gjorde Opel også noe med dette. Bedre, men fortsatt et stykke bak de beste. Blant annet er det fortsatt mange veldig små knapper som ikke gir noe overbevisende inntrykk.
Sportsunderstellet fikk mange lovord. Dette ekstrautstyret gjør bilen adskillig morsommere å kjøre og kombinerte dempere, styring og gassrespons. Annet smart ekstrautstyr er lengdejusterbart baksete og passasjersete foran med nedfellbart rygg.
Astra har i det hele tatt godt av litt ekstra utstyr. I basisversjon føles den litt tam og salget har da heller ikke tatt av i nærheten av det Opel selv hadde håpet på.
Astra CC erstattet både coupe- og cabrioletutgaven og er en ganske snerten ståltak-cabriolet. I tillegg finnes 5-dørs kombi, en 3-dørsutgave kalt GTC og selvfølgelig stasjonsvogn. Sistnevnte har gedigent bagasjerom.
Morsom å kjøre med sportsunderstellet
Et solid framskritt for Opel
En temmelig kjønnsløs bil
Uspennende interiør
Velutstyrt stasjonsvogn med 1,9-liters dieselmotor på 120 hk. Finner du en med OPC-stylingpakke, ser den ganske fin ut også!
3-dørs i Essentia-utgave med minste motor. Den har ikke klimaanlegg og er ganske kjip.