De franske bilprodusentene har generelt vært gode på flerbruksbiler, der særlig Renault har vært en pionér. Med første generasjon 3008 forsøkte Peugeot seg med en bil som plasserer seg mellom de fleste tradisjonelle bilklassene. Litt flerbruksbil, litt SUV – og litt vanlig stasjonsvogn. Resultatet er en bil som absolutt ser særpreget ut, men som i praksis ikke innfrir helt på alle punkter.
3008 er bygget på plattformen til Peugeot 308. Forskjellen er at hele karosseriet er høyere, som gir de med flosshatt enda bedre plass i høyden, dessuten er karosseriet 13 centimeter lengre, som gjør at barna dine i baksetet kan vokse fem år mer i beinlengde i en 3008 kontra en 308. Men selv om baksetet kan skyves i lengderetningen, så er det ikke overdrevent god plass til de nedre kroppsdeler.
Foran er plassen bra og førerposisjonen meget god. Du sitter et sted mellom en vanlig personbil og en SUV. Med litt ekstra overblikk grunnet høyere sitteposisjon, men allikevel såpass lavt at du føler at du sitter i bilen, og ikke oppå den.
I bagasjerommet har du 432 liter du kan fylle opp med tomgods, og bagasjerommet er delt i to høyder med en plate. Men volumet imponerer ikke spesielt.
På grunn av den ekstra høyden, har Peugeot strammet opp understellet en del. Det går ut over komforten, men samtidig slipper du krengingen mange litt høybygde biler sliter med.
I bruktmarkedet er ikke dette verdens mest kurante bil. Det betyr at du kan gjøre gode kjøp, særlig fra private selgere. Da er det bare å være kresen i valg av bil og ikke kjøpe den første, og tilsynelatende beste. I mange tilfeller kan du nok også prute på det som er prisen i utgangspunktet.
Praktisk og OK plass.
Ikke spesielt sexy.
Som leverer og henter i barnehage og SFO
Som ser etter sportsbil.
Godt utstyrt bil med 1,6-liters diesel er mest lettsolgt.
: Biler med rufsete servicehistorikk og mange eiere
Folk med gangen full av små Cherrox og Duplo på stuegulvet.