Bilklassen er beintøff og i mange land dominert av modeller som VW Golf (den har også gitt navn til klassen), Ford Focus og Toyota Auris, for å nevne noen. Peugeot slet med å matche de beste konkurrentene med sin første 308.
Det startet med en aldri så liten innersving: 308 er nemlig bygget på samme plattform som forgjengeren 307. I praksis merker du ikke så mye til det, men likevel: Dette var ikke en helt ny konstruksjon da den kom og bilen føltes kjapt litt gammelmodig.
308 kom i flere utgaver: Her hjemme som kombi, stasjonsvogn (som heter SW) og cabriolet. I enkelte markeder ble det også solgt en sedanutgave.
SW-utgaven har mange smarte løsninger, blant annet tre separate bakseter som kan justeres i veldig mange retninger. Dette er i praksis en flerbruksbil light. Bakerst finner du to seter som spiser ganske mye bagasjeplass når de ikke er i bruk. Disse egner seg også best for små barn.
Franske biler sliter med et litt frynsete rykte på bruktmarkedet i Norge. Det merkes også på 308. Her kan du gjøre svært gode kjøp, særlig på modeller som kanskje ikke oppleves som de aller mest kurante. Sammenlignet med f eks VW Golf, får du ofte mer bil for pengene hvis du velger en 308.
Kvaliteten kan oppleves som noe ujevn. Her er det viktig at bilen har blitt skikkelig fulgt opp og at det ikke er store huller i servicehistorikken. Interiøret kan også fort bære preg av aktiv bruk, her er det viktig å sjekke at alt er i orden. Det koster fort mye penger å bytte ut interiør-komponenter.
Annerledes design
Ikke veldig forskjellig fra forgjengeren 307
Som er litt frankofil
Som er generelt skeptisk til - og ikke ser sjarmen med - franske biler
En velutstyrt utgave med god historikk og fem dører.
Biler med tre dører og lite utstyr er tungsolgte.
Biler med tre dører og lite utstyr er tungsolgte.