På Frankfurt-messa i 1963 kunne den ses første gang. 911 var en direkte etterfølger til suksessen Porsche 356. Men de første par årene hadde 911 elendig kvalitet. Dårlige karosserier, ventiler og topplokksproblemer og ikke minst kranglete forgassere bidro til dette. Fra 1966 var imidlertid problemene ryddet av veien. Og 911 startet sin vandring mot kvalitetstoppen.
Porsche 911 har alltid hatt bakmontert sekssylindret boxermotor. Det startet med en 2-liter, og den har stadig vokst. Boxeren ga 911 en karakteristisk lyd og motorplasseringen – la oss kalle det – en interessant vektfordeling...
Det er ikke mange modeller som kan gi eierne like mye glede som en frisk og velholdt 911. Dette er utvilsomt super-sportsbiler fra øverste hylle. Og de byr på nesten like mye magi som en Ferrari, den har både lavere pris og mye høyere driftssikkerhet. 911-en er kanskje verdens mest velbygde sportsvogn.
Targa-modellen kom allerede i 1965, og hadde en løs takplate som kunne fjernes slik at man fikk nesten-cabriolet-følelse. Disse bilene har også en helt annen panoramabakrute enn den vanligere coupe-modellen. Tettingslistene rundt den løse takplaten er et problem på disse bilene. Og vannlekkasje og vindsus er ikke uvanelig. 911 Cabriolet kom først i 1983. I 3-liter SC med 204 hk.
I 1975 dukket den første 911 Turboen opp og satte liksom en ny standard. De første hadde 3-liter boxer med bensininnsprøytning og 260 hk. Dette økte senere og de siste bilene hadde 3,3-liter og 330 hk. Men fortsatt hadde den bare fire gir. Det begrunnet fabrikken med følgende ord: Det er den raskeste bilen på 0 – 100 km/t, og den gjør 300 km/t i toppfart. Hva pokker skal man med et gir til da?
Fra 1984 heter grunnmodellen Carrera og har en 3,2 liters motor på 231 hk, senere fikk denne modellen en sterkere G-50 girkasse og dette går for å være den siste "ekte 911en". I 1989 ble Porsche 964 lansert. Og merket forsatte sin suksess med denne modellen som kunne fås med både to- og firehjulstrekk.
Solid og god kvalitet
En legende, og en udødelig klassiker
Dyre deler hvis noe ryker
Dyr forsikring
Tja si det. En 3-liter SC fra tidlig 80-tall med 204 hk er ikke dumt. Et enda bedre - og 100 000 kroner dyrere kjøp er 3,2 Carrera fra 1987-88. Kanskje Porsches beste bil noensinne. Den desidert morsomste er 330 hesters turboen.
Ombygde og trimmede biler med sytten eiere hvor de kreative ideene har stått i kø, og evnen til å gjennomføre med stil - ikke helt har vært tilstede.
De som hadde tjent noen kjappe penger på børsen, og de som ønsket seg en ekte sportsbil.