Første Boxster var en så stor suksess at Porsche overhodet ikke var i gamble-modus da den skulle følges opp. Her snakker vi forbedringer og finpussing – mer enn de store forandringene. Den offisielle versjonen er 20 prosent av komponentene i første generasjon ble med over i den nye. I tillegg er det igjen mye flerbruk med 911.
På design viser Porsche igjen hvor konservativt de tenker. Her er det bare små og forsiktige endringer: Carrera GT-inspirerte frontlys, større luftinntak på sidene og større hjulbuer. Litt tøffere, litt mer macho.
I interiøret skjedde det imidlertid mer. Der første Boxster var spartansk henimot det billige, er det nå blitt både mer eksklusivt og mer gjennomført. Mer ekte Porsche-følelse, rett og slett. Dette ble da også svært godt mottatt blant kundene.
2,7-literen la på seg til 240 hk ved lanseringen og økte til 245 hk i 2007. Boxster S startet med 3,2-liter på 280 hk og gikk opp til 3,4-liter og 295 hk i 2007.
I 2006 tok Porsche et ganske uvanlig grep. Vanligvis blir cabriolet-utgaver utviklet fra modeller med tak. Men det gikk motsatt vei da Boxster fikk en coupe-versjon ved navn Cayman. På denne måten fikk Porsche en rimeligere modell under 911, uten at det kostet i nærheten av et vanlig utviklingsbudsjett. Først ut var Cayman S med 3,4-liter på 295 hk, så fulgte «vanlig» Cayman med 2,7-liter og 245 hk.
Boxter gir ekte roadster-moro
Mer gjennomført, mer Porsche
2,7-literen mangler det helt store trøkket
Prisene nærmer seg stygt 911