Tredje generasjon Clio vokste seg svært nært det som opprinnelig var Golf-klassen, og måler hårfint under fire meter. Ikke lenger noen småbil, altså. Det gjelder også vekten. Clio la på seg nesten 150 kilo i forhold til andre generasjon, det viser at bilen ble utviklet i god tid før vektbesparing ble et fokusområde hos verdens bilfabrikkanter.
Clio har styrken sin i plass og et ganske særpreget design. Ikke så dramatisk som storebror Megane, men likevel nok til å skille seg ut i forhold til de fleste konkurrentene.
Noen kjøremessig høydare er den imidlertid ikke. Her er de fleste Renault-svakhetene fra denne tiden på plass: dvask og ufølsom styring, rørete girkasse og førerposisjon det ikke er helt lett å finne ut av. Mange biler ble også solgt uten ESP, og de bør du holde deg unna.
Personlighet og design
En stor småbil
Mye spare-plast i interiøret
Moro bak rattet? Glem det!
5-dørs i Dynamique-variant. Diesel eller bensin blir en smakssak; de koster omtrent det samme.
3-dørs med lite utstyr.