Skoda Octavia Dette er bilen som for alvor endret Skoda-imaget, og som fikk folk som aldri ville vurdert en Skoda til å tenke nytt. Octavia er basert på plattformen til Golf IV, men er strukket betydelig i lengden. Det gjør at den nesten kan konkurrere med biler som Ford Mondeo og Peugeot 406 på plass – men til en mye hyggeligere pris. Octavia kom som femdørs kombi (som ser ut som en sedan) og stasjonsvogn. Sjelden har slagordet «mye bil for penga» passet bedre. Under skallet er det velkjent VW-teknikk (og motorutvalg) og også i interiøret er det meste hentet fra konsernhyllene. En del kan se litt billig ut og det er mye hardplast i interiøret. Octavia fikk også kritikk for harde seter og litt manglende støydemping. Noe måtte Skoda spare på for å holde prisen nede, men det er absolutt til å leve med. Vanlige feil og problemer Octavia er veldig bra rent teknisk, men noe rust kan forekomme på de eldste bilene. Hjulbuer bak og bakskjermer der disse møter støtfangeren, er mest utsatt. Av en eller annen grunn har ledd i forstilling og dørenes låsekasser som artsfrendene VW Golf/Passat og Audi A4 har vært mye plaget med, ikke vært noe tema på Octavia. Bensinmotorene på 1,6 og 1,8 liter uten turbo er veldig gode, og det er svært lite tull med disse. 1,9 TDI-motorene er også bra, men koksing (brent olje og sot) i turboen kan føre til havari. 1,8-liters bensinmotorer med turbo på 150/180 hk er noe plaget med at oljesilen på oljepumpa kan gå tett – med manglende oljetrykk og i verste fall havari som resultat. De kan også ha dårlig kamaksel/vippearmer. Turbotrøbbel kan også forekomme på disse motorene. Biler med motor som er chiptrimmet, bør sjekkes ekstra nøye. + Pluss Stasjonsvogn med diesel og firehjulstrekk Hvis du ikke har skjønt det ennå: Octavia er mye bil for pengene! - Minus Mye støyMer billigplast enn vi er vant til på VW-produkter Beste kjøp Stasjonsvogn med den drivstoffgjerrige, men samtidig sterke 1,9 TDI-motoren, er vårt førstevalg. Er du utstyrsfreak bør du vurdere den svært velutstyrte Laurin&Clemet-utgaven. Styr unna 1,4 LX med bensinmotor på 75 hk er både for daff og for kjedelig. Pass også opp for biler som er/har vært chiptunet. Kjøpt ny av Folk med et godt grep om lommeboka som synes Volkswagen er for jåler, og at naboen kan passe sine egne saker.
+ Pluss Stasjonsvogn med diesel og firehjulstrekk Hvis du ikke har skjønt det ennå: Octavia er mye bil for pengene! - Minus Mye støyMer billigplast enn vi er vant til på VW-produkter Beste kjøp Stasjonsvogn med den drivstoffgjerrige, men samtidig sterke 1,9 TDI-motoren, er vårt førstevalg. Er du utstyrsfreak bør du vurdere den svært velutstyrte Laurin&Clemet-utgaven. Styr unna 1,4 LX med bensinmotor på 75 hk er både for daff og for kjedelig. Pass også opp for biler som er/har vært chiptunet. Kjøpt ny av Folk med et godt grep om lommeboka som synes Volkswagen er for jåler, og at naboen kan passe sine egne saker.
Fakta - Skoda Octavia (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):