Etter å ha blitt holdt på fornuftsmatta av VW-sjefene i mange år, fikk Skoda-ingeniørene lov til å boltre seg med Roomster. Onde tunger vil ha det til at den ser ut som en liten personbil som er blitt påkjørt bakfra av en varebil. Riktig så ille er det ikke, men i praksis fungerer den faktisk langt på vei slik. Foran er plassen langt fra gedigen, men baksetet og ikke minst bagasjeplassen er imponerende. Slik sett er den en direkte konkurrent til franske person-varebiler som Citroën Berlingo og Renault Kangoo samt Toyota Yaris Verso.
Det er mye sjarm, men dessverre ikke de mest moderne interiørløsningene. Der de beste konkurrentene har bakseter som forsvinner ned i gulvet, nøyer Roomster seg med at du kan legge ned seteryggen og så vippe fram setet. Du kan også ta ut setene, men det er litt gårsdagens løsning.
Roomster var ikke ille priset, men falt likevel litt mellom stolene. Interiøret både føltes og så litt spartansk ut på de rimeligste modellene, og mange som vurderte bilen ny, endte nok heller opp med å velge Octavia stasjonsvogn.
Morsomt design som skiller seg fra mengden
Mye plass for penga
Mangler de mest moderne og fikse løsningene
Enkelt interiør med litt lavpris-følelse
Roomster med minste dieselmotor (1,4 TDI) og enten Sport- eller Comfort-pakke, er det mest fornuftige valget.
Biler med minste bensinmotor. De norske avgiftene gjør at biler med de sterkere og mer drivstoffgjerrige dieselmotorene koster det samme.