Outback gjorde et hopp oppover i eksklusivitet med denne generasjonen. Designet ble også langt mer harmonisk. Det er ikke veldig mye som skiller den fra Legacy, men Outback ser den nødvendige lille dosen mer sporty og røff ut. Samtidig er dette en diskret bil, det er ikke mange som tror du kan ha punget ut med opptil 700 000 kroner når du kommer kjørende i en Outback 3,0.
Dette er da også en del av problemet til Subaru. Outback verken ser, føles eller oppleves som like eksklusiv som statuskonkurrentene. Dermed blir den heller en konkurrent til biler som Passat 4-Motion og Octavia 4x4 – enn Audi Allroad og Volvo XC70.
Salget led også lenge under at Outback bare kunne leveres med bensin, men omsider kom verdens første bokserdiesel. Det er en motor som kler bilen godt. Veldig mange brukte eksemplarer er velutstyrt, med automat, navigasjon og skinn.
Kjører fletta av de fleste SUV-ene
Diskret kjøremaskin
Tørste bensinmotorer
... men behøver det å se så forsiktig ut?
En godt utstyrt 2008-modell med diesel. Både et godt og trygt kjøp.
I 2007 gjorde Subaru noen merkelige grep for å tilpasse modellene til norske avgifter. Dette resulterte blant annet i at det finnes Outback-modeller med stor bensinmotor på 2,5 liter som er litt «billig» utstyrt i forhold til konkurrentene og prisklassen de ligger i. Dette er en dårlig kombinasjon som det er greit å styre unna.