Toyota gjorde en god del endringer under skallet da det var klart for tredje generasjon Prius. Bilen er bygget på en ny plattform, men akselavstanden er uendret i forhold til bilen den erstattet.
Utvendig minner det egentlig mer om en facelift, særlig bakfra. Forfra kjenner du igjen tredje generasjon på mer karakteristiske frontlykter.
Den største nyheten er at Toyota her lanserte det som i praksis er en stasjonsvognutgave. +7 heter den og er som navnet tilsier en sjuseter. Der vanlig Prius blir for liten som familiebil for mange, er +7 en fullverdig familiebil. Som sjuseter betraktet er den snau, de to bakerste setene duger helt klart best for unger. Men dette gir økt fleksibilitet og ikke minst: Større bagasjerom.
Bruker du denne utgaven som femseter, er bagasjerommet på 535 liter. Må du ha passasjerer i alle setene, blir det naturligvis mye mindre, ned til 200 liter.
Toyota har lenge vært flinke på seteløsninger og praktiske detaljer i interiørene sine. Her er det mange smarte smårom, også i gulvet helt bakerst. Dermed er det plass til ganske mye i denne bilen hvis du er god til å pakke.
1,8-liters motor erstattet den gamle 1,5-literen. Den er både sterkere og raskere. Forbruket ble også lavere. Som på hybridbiler flest har kjørestilen mye å si for hva du ender på forbruksmessig. Her gjelder det å kjøre defensivt og planlegge langt framover. Harde akselerasjoner er uansett ikke spesielt hyggelig i denne bilen, da blir det mye motorlyd og lite action.
Interiøret er særpreget, med alle instrumenter plassert i midten av dashbordet. Materialkvaliteten er ikke eksklusiv. Her er det mye hardplast, som gir et billig inntrykk. Men som på japanere flest: Det går ikke i stykker.
Mange av disse bilene har vært eid av godt voksne, som tar godt vare på bilene sine. Når Prius i tillegg i utgangspunktet er noe av det tryggeste du kan kjøpe av bruktbil, er dette absolutt ikke en dum bil å vurdere. +7 har vært populær som taxi. Det betyr gjerne mange kilometer på telleren, men til gjengjeld svært gunstig pris i bruktmarkedet. Noe å tenke på hvis du er ute etter sjuseter til minst mulig penger.
Kvalitet, driftssikkerhet og miljøprofil.
Ikke spesielt morsom å kjøre.
Som skal ha en bil som virker.
Som drømmer om BMW med stor motor.
En velutstyrt utgave med god historikk.
Taxikjørte biler med dårlig servicehistorikk.
Folk som med stor iver kildesorterer søppelet sitt.