Finn biler og biltester

Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota gjorde en god del endringer under skallet da det var klart for tredje generasjon Prius. Bilen er bygget på en ny plattform, men akselavstanden er uendret i forhold til bilen den erstattet.

Utvendig minner det egentlig mer om en facelift, særlig bakfra. Forfra kjenner du igjen tredje generasjon på mer karakteristiske frontlykter.

Den største nyheten er at Toyota her lanserte det som i praksis er en stasjonsvognutgave. +7 heter den og er som navnet tilsier en sjuseter. Der vanlig Prius blir for liten som familiebil for mange, er +7 en fullverdig familiebil. Som sjuseter betraktet er den snau, de to bakerste setene duger helt klart best for unger. Men dette gir økt fleksibilitet og ikke minst: Større bagasjerom.
Bruker du denne utgaven som femseter, er bagasjerommet på 535 liter. Må du ha passasjerer i alle setene, blir det naturligvis mye mindre, ned til 200 liter.

Toyota har lenge vært flinke på seteløsninger og praktiske detaljer i interiørene sine. Her er det mange smarte smårom, også i gulvet helt bakerst. Dermed er det plass til ganske mye i denne bilen hvis du er god til å pakke.

1,8-liters motor erstattet den gamle 1,5-literen. Den er både sterkere og raskere. Forbruket ble også lavere. Som på hybridbiler flest har kjørestilen mye å si for hva du ender på forbruksmessig. Her gjelder det å kjøre defensivt og planlegge langt framover. Harde akselerasjoner er uansett ikke spesielt hyggelig i denne bilen, da blir det mye motorlyd og lite action.
Interiøret er særpreget, med alle instrumenter plassert i midten av dashbordet. Materialkvaliteten er ikke eksklusiv. Her er det mye hardplast, som gir et billig inntrykk. Men som på japanere flest: Det går ikke i stykker.

Mange av disse bilene har vært eid av godt voksne, som tar godt vare på bilene sine. Når Prius i tillegg i utgangspunktet er noe av det tryggeste du kan kjøpe av bruktbil, er dette absolutt ikke en dum bil å vurdere. +7 har vært populær som taxi. Det betyr gjerne mange kilometer på telleren, men til gjengjeld svært gunstig pris i bruktmarkedet. Noe å tenke på hvis du er ute etter sjuseter til minst mulig penger.


Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Til tross for det som var relativt avansert teknologi i disse bilene da var nye, har de vært veldig driftssikre, med svært få feil og mangler.

Noen eiere klager på at setene kunne vært bedre, mens baksetet byr på bra bredde og god takhøyde.

Fjæringen er myk og gir god komfort, styringen er lett, men ikke direkte presis og bilen er ikke akkurat sporty.

Man må også ta høyde for at det er svært vanskelig å oppnå det drivstofforbruket fabrikken oppgir på 0,39 l/mil ved blandet kjøring. Regn med 0,5 l/mil - minst.

Mange biler har blitt brukt som taxi og har dermed gått langt. Prisen skal da tydelig speile dette og en ekstra sjekk på slitedeler og tidligere kollisjonsskader er absolutt på sin plass.

Bakbremsene er det nærmeste vi finner av en typisk Prius-feil. Disse kan ruste og sette seg fast, selv på biler med lav kilometerstand. Så en litt nøye sjekk her er viktig.

Stor familie? Da går du for +7.

+ Pluss

Kvalitet, driftssikkerhet og miljøprofil.

- Minus

Ikke spesielt morsom å kjøre.

For deg

Som skal ha en bil som virker.

Ikke for deg

Som drømmer om BMW med stor motor.

Beste kjøp

En velutstyrt utgave med god historikk.

Styr unna

Taxikjørte biler med dårlig servicehistorikk.

Kjøpt ny av

Folk som med stor iver kildesorterer søppelet sitt.

Sjekk også

Toyota Auris (2007-2010)

Etter flere tiår og en rekke modeller, takket Corolla for seg i kombiutgave og ble erstattet av Auris i 2007 (men Corolla-navnet levde videre som sedan). Med..

Nissan Leaf (2011-2014)

Vi hadde hatt elbiler i mange år før Nissan Leaf kom på markedet – men dette var først, store elbilsatsing fra en volumprodusent. Satsingen ble sett på som..

Volkswagen Touareg (2010-2010)

Ny, mer miljøvennlig Touareg dukket opp i 2010. Digre SUVer var ikke så politisk ukorrekte i 2003, da første Touareg kom som et samarbeidsprosjekt med Porsch..

Siste nytt om Toyota