Du kan tenke deg diskusjonene: Det har blitt 80-tall og første generasjon Golf begynner å trekke på årene. Hva nå? Hvordan skal VW følge opp suksessen uten å risikere å miste kunder og rote til merkevaren?
Som alltid når en bilmodell får så stor suksess, hadde konkurrentene kastet seg rundt og stjålet mange av ideene. Å sitte stille og håpe at Golf fortsatt ville selge bra i mange år framover, var derfor ikke noe alternativ. Men forslag om å dra til og lage en bil som var like forskjellig fra Golf som den i sin tid var fra Bobla, ble kjapt nedstemt. Her måtte det bygges videre på suksessen!
Resultatet ble Golf II. Bilen ble umiddelbart en stor suksess og i etterkant brukes den ofte som et eksempel på hvordan bilmodeller best kan følges opp.
VW-ingeniørene holdt seg steinhardt til konseptet, men økte litt, tilførte litt – og løftet hele bilen flere hakk. Den ble hele 18 cm lengre, 5,5 cm bredere og bitte litt høyere. Vekten økte med rundt 120 kilo. Resultatet er en romslig og komfortabel allround-bil, stor nok til at små familier kunne ha den som nummer én-bil.
I løpet av modellsyklusen kom den i en rekke varianter. Tre- og femdørs, sedanen het fortsatt Jetta og det ble også produsert en offroad-variant med firehjulstrekk – for å nevne noe. Golf II er en slitesterk bil. GTI-utgaven har høyest entusiastfaktor og her kan du fortsatt finne fine eksemplarer, så sant de har unnsluppet rustspøkelset.
Også fine eksemplarer har blitt rimelige
Mye å velge mellom, både av utstyr og motorer
Frakjørt av mange konkurrenter mot slutten
Ikke like sjarmerende som forgjengeren
Den sporty varianten VW Golf GT med 1,8-liters bensin på 90 hk kan være et godt valg, om du finner en hel og pen bil – som 5-dørs, selvfølgelig.
De mest råtne eksemplarene. Det lønner seg nesten bestandig å legge litt mer penger i kjøpet – framfor å begynne å fikse opp et helt nedkjørt eksemplar.