Passat tok for alvor steget opp i den større mellomklassen med denne modellen. Den innvendige plassen vakte oppsikt, og særlig stasjonsvogna ble en hit blant barnefamiliene.
Kombi-utgave ble droppet, fra nå av er Passat kun sedan og stasjonsvogn. Teknisk sett er bilen ganske enkel og kvaliteten er jevnt over god. Basisutgavene virker spartanske og interiøret har en ikke ubetydelig plastfaktor. Veldig mange motorer å velge mellom. Mange kjøpte 1,8-liter med 90 hester, 2-liter er å anbefale hvis du skal fylle opp bilen med passasjerer og bagasje. I starten var dieselalternativene trøtte greier, det bedret seg da bilen kom med 1,9 TDI.
Syncro-varianten var populær blant de som trengte ekstra framkommelighet. Disse holder seg også godt i pris på bruktmarkedet, men felles for mange av dem er svært høy kilometerstand.
Mye plass, spesielt i stasjonsvogna
Enkel og ukomplisert
Alderen merkes godt, både på støydemping og komfort
De minste motorene er for små til bilen
Her er det viktigere å finne gode og velholdte eksemplarer enn biler med en bestemt motortype. Stasjonsvogn er – som vanlig – et stort pluss.
Sedan med liten motor – og generelt biler som har mange eiere og lite aktivitet i serviceheftet.