Japanerne og etter hvert koreanerne fikk omtrent eie markedet for kompakte SUV-er i mange år før de andre bilprodusentene våknet opp og oppdaget at denne nisjen bare vokste og vokste.
Volkswagen kom dermed sent til "selskapet" da de slapp Tiguan i 2008. Sent, men godt.
Tiguan er nemlig en av de klart beste bilene i denne klassen. Den utmerker seg ikke veldig sterkt på noen områder, men totalen er bunnsolid, noe som førte den rett til topps blant klassens mest populære biler.
Tiguan er kjøreglad og faktisk ganske morsom å ratte, interiøret byr på mange smarte og praktiske løsninger som burde få endel av konkurrentene til å skamme seg - og i tillegg tilbyr VW veldig mye utstyr som gjør at du kan skreddersy Tiguanen din helt etter dine egne ønsker.
De aller fleste brukte på markedet har 2-liters TDI med 140 hk. En velprøvd og fin motor som gir veldig bra overskudd i denne bilen.
Interiøret er som sagt smart. Mange oppbevaringsrom og fine løsninger du setter pris på når du lever med bilen. Eksklusivt er det imidlertid ikke, det er mye hard og svart plast rundt omkring. Stort pluss for at baksetet kan skyves i lengderetningen, det sikrer optimal plassutnyttelse. Bagasjerommet er større enn det ser ut til fra utsiden, men kompakte ytre mål gjør at dette uansett ikke får blitt noen plassorgie.
Designet er kanskje det vi er minst ekstatiske over, dette blir både litt snilt og litt puslete i forhold til de beste konkurrentene. Men finner du en bil med R-line-pakke hjelper det helt klart.
I starten kom den med bare firehjulstrekk, etter hvert begynte også VW å tilby en utgave med forhjulstrekk og dermed lavere pris. Tiguan fikk en facelift i 2011, men du må nesten eie bilen selv for å se forskjellene. Før eller etter facelift har heller ikke mye å si for prisene i bruktmarkedet.
Det som imidlertid har mye å si, er om bilen har automat eller manuell girkasse. Biler med manuell kasse er langt mer tungsolgte og skal være adskillig billigere enn tilsvarende med automat. Tiguan er faktisk en av de bilene der nybilkjøperen får igjen automat-tillegget og vel så det ved innbytte.
Biler med automat blir sjelden liggende lenge til salgs, og med mindre selger har bommet helt, er det sjelden prutningsmonn. Tiguan med manuell girkasse er det imidlertid langt bedre muligheter å presse prisen på.
Fleksibelt interiør, god plassutnyttelse.
Kjøreegenskaper og motorer.
Pustes i ryggen av nyere konkurrenter.
Kunne helt klart sett litt spenstigere ut.
Du skal ha en kompakt, praktisk og velkjørende SUV.
Du er opptatt av machofaktor eller å snobbe i nabolaget. Tiguan er et typisk fornuftsvalg.
Godt utstyrte dieselbiler - gjerne R-line, med firehjulstrekk og DSG-girkasse.
Eventuelt rimelig forhjulstrekker, det er gjerne mye bil for pengene.
Biler som har manuelt gir er de mest tungsolgte. Dermed skal de også være en god del billigere enn automat, hvis du skal slå til på dem.
Erke-norske familier som gjerne har hytte på fjellet. Den er absolutt ikke prangende og ligger ofte nærmere langrennsløyper enn alpinbakken.