Etter mange suksessrike år med forgjengeren, valgte VW å ta minst mulig sjanser med femte generasjon Transporter/Caravelle. Designmessig er det mer facelift enn ny bil, men under skallet skjedde det mye.
Fortsatt er det utrolig mye å velge mellom. Fra en basic og primitiv varebil med to seter, til den svært påkostede Multivan-utgaven som går utenpå mange flerbruksbiler i smarte og eksklusive løsninger. Og innimellom dette: et utall varianter tilpasset både kommersiell og privat bruk. Utgangspunktet er en ganske enkel og robust konstruksjon, det er imponerende hvor mye VW klarer å få ut av dette.
Campingbil-versjonen California nøt i en periode godt av norske særregler, hvor campingbiler kom heldig ut i avgiftssystemet. Du må nøye deg med bare fire seter og noen fullverdig bobil er den strengt tatt ikke. Men det duger til helgeturer.
Mange er kombi-registrert med fem eller seks seter. Da har du et voldsomt bagasjerom bak skilleveggen, det er for eksempel bare å trille inn sykler og barnevogner. Det er også mange 8-setere på markedet. Multivan-utgaven er et skikkelig Kinderegg. Her kan de separate stolene skyves rundt og også snus mot kjøreretningen. Du kan for eksempel gruppere fire stoler rundt et kjempesmart bord som også kan skyves rundt.
De fleste nybilkjøperne valgte dieselmotor og mange tok seg også råd til firehjulstrekk.
Redningen for de som trenger veldig mye plass
Én bil – utrolig mange varianter
Ujevn kvalitet, særlig i starten
De rimeligste Caravelle-variantene har i overkant varebilfaktor
Caravelle Multivan. Dette er en superpraktisk «flerbruksbil» med fleksible seteløsninger. En slik bil med skinninteriør, firehjulstrekk og kraftig dieselmotor er vel alle storfamiliers drøm?
Biler med den minste dieselmotoren på 1,9 liter og 85 hk. Biler uten klimaanlegg er tungsolgte den dagen du vil selge.