På 760 så valgte Volvo og Jan Wilsgaard – som var sjefsdesigner – å holde svært stramme linjer både utvendig og innvendig. Dette til tross for at det året før – altså i 1981, hadde kommet en facelift med ”avrundet” 240.
Svenskene valgte altså en helt annen designstrategi enn for eksempel Ford Sierra som kom høsten 1982 – den var rund som et såpestykke.
Det helt nye hjulopphenget på 760 fikk mye skryt, og bilen ble omtalt som både komfortabel, kjøreglad og med svært gode kjøreegenskaper. Servostyring var standard – det var ikke vanlig på europeiske biler selv i dette segmentet i 1982.
Men en del mennesker syntes rett og slett at dette var ubehagelig å kjøre med. Det krevde en del tilvenning – styringen var for lett. Volvo hadde jo ofte ord på seg for det motsatte...
Høy lasteterskel til det romslige bagasjerommet, noen interiørdetaljer med dårlig kvalitet og vindstøy var ting 760-en fikk kritikk for i testene da den var ny.
Volvo slår selv fast at 760 ble modellen som reddet selskapet og dannet grunnlaget for det vi nå kan kalle det moderne Volvo.
760 ble jo etter hvert til den billigere og mer folkeligere 740, som solgte i over 1,2 millioner eksemplarer.
7-serien dannet også på mange måter grunnlaget for det som etter hvert ble 850 og som igjen ble til V70. Sistnevnte lever fortsatt i beste velgående og ble en av Norges mest solgte biler i 2011. 2012 og 2013!
Denne blir garantert et Volvo-ikon og er basisen for den siste ”ekte” Volvoen med bakhjulstrekk, nemlig V90.
Det finnes godt med andre Volvo-ikoner å velge i. Vi nevner kjapt: PV Sport, Amazon Sport / 123 GT, P1800, 164, 264/262, 242 GT og 240 Turbo er noen. Enn så lenge er 760 den klart billigste av disse