TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

Volvo S40/V50

Volvo S40/V50

Andre generasjon av Volvos mellomklassebil medførte en liten navneendring. Stasjonsvogna heter nå V50, mens sedanen fortsetter som S40.
Etter at forgjengeren tapte stadig mer terreng mot konkurrentene, måtte Volvo gjøre hjemmeleksa skikkelig – og det gjorde de. Dette er en ny bil fra innerst til ytterst. Her er det også mye Ford-teknikk under skallet. Plattformen deles med blant andre Ford Focus og Mazda 3. Det sier sitt om at Volvoen ikke er noen storbil, og igjen faller den litt mellom stolene. Sedanen er trang og stasjonsvogna er heller ikke bilen for de som ønsker å ha med seg mest mulig.
Volvo hadde klare premium-ambisjoner og det merkes godt i interiøret. Den karakteristiske midtkonsollen med åpning bak er blitt et varemerke. De rimeligste utgavene føles litt spartanske innvendig, men oppover i utstyrsvariantene blir det straks mer eksklusivt.
At S40/V50 er en mindre bil enn mange konkurrenter, merkes også at den mangler storbilflyt. Komforten er godkjent, men på dårlige veier kan den føles litt stumpete. Pluss for god støydemping og mange smarte detaljer i interiøret. Her er Volvo blant de aller flinkeste!

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Bilene med bensinmotor har hatt en del feil med software til motorstyring. Symptomene har vært høyt drivstofforbruk, motorlampe som lyser og tilfeller der biler går over på «nødprogram». Oljelekkasje fra servostyringen kan også forekomme. Det har også vært mye tull med både klimaanlegg og radio/CD-anlegg. En del biler – særlig de med 1,6-liters dieselmotor – har blitt bruktimportert. Disse bilene har ikke samme garanti/reklamasjonsvilkår som «norske» biler.

+ Pluss

Elegant interiør
Lekker stasjonsvogn for de som ikke trenger altfor mye plass

- Minus

Premium - men premium nok?
Sedanen er trang og har stygt verditap

Beste kjøp

En velutstyrt og pen V50 (stasjonsvogn) med 1,6-liter diesel på 109 hk – gjerne med R-Design-pakke.

Styr unna

S40 med lite utstyr. Små sedaner er ikke enkle å selge.

Kjøpt ny av

Familier uten spesielt stort plassbehov. Mange gamle Volvo-kunder.

Historikk

2004 Lanseres med fem utstyrsnivåer: Base, Addition (med bl.a. elektronisk klimaanlegg, cruise control, alu-felger og skinnratt som standard.) Kinetic (med bl.a. alarm, skinntrukket girspak, kurve/tåkelys og innsynsvern), Momentum (med bl.a. el. førersete med minne, el. innfellbare speil, regnsensor og Bi-Xenon hovedlys) og Summum (med bl.a. 17” alu-felger og ryggesensor). Addition utgår senere. Fire motorer: 2,4 140 hk, 2,4 170 hk, T5 220 hk og 2,0 diesel med 136 hk. I mai lanseres ny motor på 1,8 l 125 hk. I november kommer 1,6 l med 100 hk.
2005 To nye motorer: 1,6 diesel med 109 hk og 1,8 Flexifuel med 125 hk.
2006 2,0 145 hk og D5 (2,5 diesel 180 hk) lanseres. D5 med automatgir som standard. BLIS (blindsoneovervåker) kommer som tilvalg.
2007 Facelift på eksteriør og interiør med bl.a. BLIS (blindsoneovervåker) og svingbare hovedlykter som tilvalg. D5 kommer med manuelt gir. T5 får 230 hk. R-design (sportslige interiør og eksteriørdetaljer, farger og felger) kommer.
2008 2,0 D kommer med dobbelkløtsj girkasse.

Sjekk også

Volkswagen Jetta (2009-2009)

Den første sedanutgaven bygget på Golf kom i 1979 og het Jetta. Deretter har den båret navnene Vento og Bora og nå Jetta igjen, sikkert i håp om et nytt navn..

Saab 9-3 (2003-2003)

Ti år er lenge for en bilmodell, og 9-3 slet hardt med å holde tritt med konkurrentene mot slutten. Nye 9-3 var derfor en svært etterlengtet modell for Saab...

Ford Focus (2004-2009)

Ford satte Focus på en skikkelig voksekur da det var klart for generasjon to. Bilen ble 17 cm lenger og ikke minst 14 cm bredere. Det betyr mye mer plass, bå..

Siste nytt om Volvo