Volvos stasjonsvogner var i flere tiår nærmest definisjonen på fornuftig familiebil. Kantete design ga mest mulig innvendig plass, sikkerheten var i særklasse og innvendig var det mange gode og fornuftige løsninger. Så fikk det heller våge seg at særdeles få snudde seg etter deg når du kom kjørende i en Volvo stasjonsvogn. For disse kjøperne hadde det svært lite å si.
Men også Volvo følte etter hvert behov for å dra til litt mer på designfronten. Med V60 stasjonsvogn leverte de et solid brudd med tradisjonene.
Skal vi starte med bagasjerommet? Jo, her fikk design virkelig gå foran praktiske hensyn. Det rommer nemlig ikke inn mer enn 430 liter bagasje. Det er rett og slett lite til denne bilkassen å være. I en Volvo!
Bakseteplassen er heller ikke spesielt god, men foran har to voksne det svært bra. Dette er dermed en bil som egner seg best for et par, eventuelt med en eller to små unger. Tenåringsbarn og full oppakning? Da sliter du!
Når det er sagt er det også mye bra med V60. Den har ganske sporty kjøreegenskaper og interiør/dashbord er typisk Volvo. Det vil si en god dose premiumfaktor, selv om dashborddesignet nå kan virke litt utdatert. Dette ble til i en periode da Volvos interiørdesignere ikke akkurat holdt igjen på knappebruken. Her er det mange av dem – og mange er små!
At kjøreegenskapene er gode, er forresten slett ikke tilfeldig. V60 er bygget på samme plattform som biler som Ford Mondeo/S-Max og Range Rover Evoque. Bilen ble til mens Ford eide Volvo, det betyr mye velkjent teknologi under skallet. Også at ikke alt var siste nytt, da V60 debuterte.
Motorutvalget bar i starten preg av at Volvo ikke var helt på høyde med de beste. I bruktmarkedet er mange biler utstyrt med 1,6-liters dieselmotor på 115 hestekrefter. Det er snaut i denne bilen, og gir ikke særlig overskudd. Til gjengjeld kan du gjøre svært gode kjøp på biler med denne motoriseringen. Noe å tenke på, hvis du ikke er blant dem som MÅ ha mye motor. Hvis ikke ser du etter noe annet. Det er mye å velge mellom her.
Det hører også med til historien at Volvo i perioder har pøst ut mange eksemplarer i leasingmarkedet. Når disse kommer tilbake, er det naturligvis med på å presse prisene. Mange av disse bilene har minste motor og lite utstyr. De kan derfor oppleves som litt ukurante i markedet. Til gjengjeld kan du få biler som dette til gunstig pris.
Generelt mange biler ute i markedet, betyr også at du kan gjøre spesielt gode kjøp fra privatpersoner. Mye av utfordringen til V60 er at den ikke appellerer spesielt godt til den tradisjonelle stasjonsvognmenigheten til Volvo, samtidig som stasjonsvognkjøpere generelt ønsker seg mer plass. Det er nå en gang en viktig grunn til å kjøpe stasjonsvogn. Men for de som ikke trenger spesielt mye plass, kan V60 absolutt være et smart bruktkjøp.
PS: Sedanutgaven S60 kom først, og solgte en del i starten. Den har stort sett samme styrker og svakheter som V60, men oppleves som mer ukurant i bruktmarkedet. Med andre ord: Den kan du få rimeligere!
Komfort, design, kjøreegenskaper og sikkerhet.
Mindre plass enn vi er vant til i stasjonsvogn fra Volvo.
Du ønsker deg en Volvo som ikke ser ut som en Leca-blokk
Du er veldig opptatt av bagasjeplassen
Velutstyrt bil med skinninteriør og automatgir. Kanskje med R-Design-pakke og AWD også?
Minste motor og manuelt gir, de er de mange av. Generelt er dårlig utstyrte biler med høy kilometerstand tungsolgte.
Folk som ikke hadde hatt Volvo før.