Som ny – for en brøkdel av prisen
Du trenger ikke kjøpe nye felger selv om du har fått en skade, en reparasjon koster en brøkdel av prisen. Men du bør ikke vente for lenge!

Det sies at øynene er sjelens speil, og noe lignende kan man vel si om biler og felger. Flotte felger løfter bilens utseende betraktelig, men det er fort gjort å få en skade. Heldigvis kan det aller meste repareres. Men dersom du ønsker å gå våren i møte med skinnende, blanke felger på bilen, bør du ta grep nå for å unngå vår-rushet, sier Scott Burns-Thomson hos spesialistfirmaet Felgteknikk.
– Jeg ville fikset de hjulene som ikke står på bilen. Få de i orden nå, så er de klare til det er tid for å få sommerskoene på bilen, anbefaler Scott.
Reparasjon er rimeligere

Kantkjøringer, skader i lakken, urundhet… Det er mange skader som kan ramme felgene, fra rent kosmetiske, til usynlige brudd som det må røntgen til for å oppdage.
Tidligere var den beste, og i noen tilfeller eneste løsningen å kjøpe nye felger – eventuelt gjennomføre en reparasjon som var svært skjemmende for utseendet. I dag trenger du imidlertid ikke kjøpe nye felger dersom du får en skade. Felgene blir som nye, like pene og robuste som da de kom fra fabrikken, og en reparasjon er atskillig rimeligere.
– I mange tilfeller betaler man bare en tiendedel av det man måtte betalt for nye originale felger. Og hvis man tenker på bærekraft er det atskillig bedre å reparere, enn å kjøpe nytt, forklarer Scott.
Disse tjenestene tilbyr Felgteknikk
Store endringer
Tidligere var store, flotte felger noe som i stor grad var forbeholdt spesielt interesserte og de med biler som kostet over gjennomsnittet. I dag er situasjonen en helt annen.
Da Scott Burns-Thomson tok over firmaet Felgteknikk i 2012, var VW Golf Norges mest solgte bil. Ti år senere var det Tesla Model Y som toppet salgsstatistikken. Som et resultat av endringen i biltype er også felgdimensjoner i dag er noe helt annet enn tidligere. En ny Model Y kommer med 19- tommer som standard, en felgstørrelse som var forbeholdt de største og mest eksklusive bilene for noen år tilbake. Og enda større dimensjoner er langt ifra uvanlig.
– Vi kan håndtere alle typer felger, men det er mest 21-tommere vi får inn. Vi får inn flest felger fra bilmerkene Porsche, BMW, Mercedes, Tesla, Audi og VW, men vi dekker hele markedet, forteller Scott.

Nordens mest avanserte
Felgteknikk sitter på kompetanse og utstyr som gjør firmaet i stand til å reparere alle typer skader på stål- og aluminiumsfelger. I firmaets lokaler i Råde finner man Nordens mest moderne maskinpark innenfor dette feltet, med en produksjonslinje som inkluderer et semiautomatisk lakkeringsanlegg med transportbaner, kjemisk avlakkeringsanlegg, og CNC-maskin.
– Vi har også gjort et poeng ut av å lære opp våre ansatte på alle de forskjellige stasjonene på verkstedet. Slik får vi spredt kompetansen, noe som gir oss fleksibilitet. Det er veldig nyttig når det er mye å gjøre, som for eksempel om våren.
Selv om Felgteknikk har en jevn strøm av felger gående gjennom sine lokaler året igjennom, merker de nemlig et rush når det blir tid for å bytte til sommerhjul. Og selv om firmaet har en god og effektiv produksjonslinje, gjentar Scott oppfordringen til de som har felger som trenger reparasjon.
– La oss ta hånd om felgene mens de likevel står lagret. Vi har også avtaler med dekkhotellene, så du kan snakke med dem dersom du ønsker å få felgene dine utbedret hos oss.
Her bestiller du enkelt innlevering av dine felger
Grundig behandling
- Østfold Felgteknikk, først under navnet Østfold Næringsmiddel Teknikk, ble startet i 2005 på Øraveien i Fredrikstad. Selskapet besto på dette tidspunktet av gründer som eneste ansatt. Mot slutten av 2012 ble selskapet kjøpt opp av Burns-Thomson Holding AS, og Scott Burns-Thomson tok over som daglig leder.
- I takt med at markedet for felgreparasjon vokste kraftig, gjorde også firmaet det. I 2019 besluttet selskapet å bygge helt nye lokaler, som sto klare i 2021. I tillegg fikk Felgteknikk en helt ny, avansert maskinpark bestående av blant annet semiautomatisk lakkeringsanlegg med transportbaner, kjemisk avlakkeringsanlegg, CNC maskin med mere.
- Fra januar 2021 er Felgteknikk en del av Bilia-konsernet. Selskapet består i dag av 14 ansatte og en kapasitet på 9500 felger årlig. Og veksten fortsetter.
Felgteknikk holder til i Råde, men har kunder over hele landet, og ordner prisgunstig frakt både til privatadresser, for bedrifter, og som sagt med dekkhotell. Når Felgteknikk får inn felgene dine, går de først gjennom en nøye undersøkelse for å anslå omfanget av skaden. De blir blant annet sjekket for rundhet og ubalanse, og dette gjøres for alle felger firmaet får inn, forteller Scott.
– Den grundige forundersøkelsen er uansett den samme. Det har hendt at kunder har levert inn felgene for kosmetiske reparasjoner, og så finner vi ut at det er kast i felgen, altså ujevnhet.
Her finner du Felgteknikks priskalkulator
Etter registreringsprosessen strippes felgene for maling gjennom en miljøvennlig avlakkeringsprosess. Når lakken er borte, går man i gang med å utbedre skaden. Felgteknikk stripper alle felger fullstendig for lakk, selv om skaden begrenser seg til ett sted.
– Det har ingen hensikt å utbedre et lite område. For at resultatet skal bli best mulig, er det best å strippe felgen fullstendig, utbedre det som er skadet gjennom å slipe, sveise og hva som måtte trenges, og så legge ny lakk på hele felgen. Da blir det jevnt og fint, konstaterer Scott.
Etter fullført behandling er felgene som nye, eller kanskje bedre enn i utgangspunktet. Alle skader, skrammer og ubalanse er utbedret, og lakken er plettfri. Dermed kan du rulle ut i vårværet på skinnende felger – og så kan du kanskje vurdere å sende inn vinterhjulene til Felgteknikk, mens de uansett skal stå lagret?
Kontakt oss for bestilling eller mer informasjon