![]() | 1 | opprinnelige versjon |
Med norske fartsgrenser er en ordinær bil med rundt 100 hk mer enn nok. Dette er også tilstrekkelig for kjøring med slep opp til et tonn. Går man opp til 150-200 hk....fremdeles med en forholdsvis ordinær bil med egenvekt rundt 1.5 tonn....kan man lett trekke et par tonn gitt firehjulstrekk og f.ex en 2 liters dieselmotor. En slik bil henger også lett med i trafikken i andre land med et helt annet tempo i trafikken enn her hjemme.
For det tilfellet du nevner, er 254 hk mer enn nok til både forbikjøringer og motorveikjøring i det være seg Norge eller store utland...selv om 90-serie er relativt tung. Skal du kjøre med slep, er det flere forhold som spiller inn....ikke minst vekta på slepet. Sikter du på 2.5 tonn, er det kun D5 hhv T6 som er aktuelle. Ser du på dreiemomentkarakteristikken, er det ingen tvil om at dieselversjonen er den beste trekkvogna. Om du kan klare deg med 2.2 tonn hengevekt, er det et tilsvarende forhold. Men siden du ikke ser diesel som et alternativ...må du heller tilpasse kjørestilen til den bensinmotoren du måtte velge.
320 hk versjonen har rett nok høyere toppeffekt og mer moment, men T5 har en vesentlig mer fornuftig fordeling av momentet: du har rikelig med kraft innenfor et område med relativt sett lavere turtall enn T6. Begge motorene har samme slagvolum. Ja, 320 hk utgaven kan på papiret fremstå som en noe bedre trekkvogn, men du vil uansett måtte forholde deg til at du har en relativt høy "vogntogvekt". Det innebærer en ikke ubetydelig belastning på både motor og drivlinjen forøvrig. Siden du nok har lang erfaring med å kjøre med slep, vet du hva dette innebærer: for at motor, girkasse osv skal leve lenge i landet, må du kjøre med fornuft....en 2 liter bensinmotor der man har skremt ut ganske så mye ekstra kraft, er ikke det samme som en svær sekser eller V-8! Ellers vil altså mye avhenge av hvor tungt slep du har, og ikke minst: hvor du kjører. Min subjektive oppfatning er at 254 hk burde være tilstrekkelig, og nok et mer fornuftig valg: du må tilpasse kjørestilen enten du vil eller ikke, du har ikke nesten 70 hk ekstra som kan friste til å dra på litt ekstra i harde stigninger i den grad det i det hele tatt er nødvendig....hint: temperatur. Om det betyr noe for deg å kunne gjøre dette, vel, da velger du selvfølgelig T6, men glem ikke å holde øye med temperaturmåleren, spesielt oljetemperaturen! Lykke til!