![]() | 1 | opprinnelige versjon |
Med "hobby-bil" snakker vi som oftest om eldre og mer spesielle biler....da faller el og hybrid naturlig nok fra. Hvorvidt en bil i det hele tatt kan være en "investering", er det mange meninger om.....de som har mer eller mindre sjeldne og spesielle biler, har en tendens til å glemme en stor del av kostnadene de har på bilen i løpet av eiertiden. For alle praktiske hensyn: så lenge vi snakker om forholdsvis vanlige biler, altså sånne man kan kjøpe og eventuelt restaturere uten å ruinere seg, skal man være veldig fornøyd om man får igjen det man ga for bilen pluss utleggene. Normalt sett år du i minus, men er du blant dem som f.ex kan både skru, sveise rust og lakke selv, kan du teoretisk sett gå med en "gevinst"......i form av det du greier å få igjen for alle de timene du har lagt ned selv. Men timebetalinga har en lei tendens til å bli dårlig!
Jeg ville ikke tenkt på dette med "investering" i det hele tatt, biler som er sjeldne har en lei tendens til å være overprisa, ditto er delene du kanskje trenger, overprisa og vanskelige å oppdrive. Da er det mer fornuftig å lete etter en "grei" bil, f.ex en eldre engelsk sportsbil som MGA eller MGB, eventuelt noe så kjedelig som en boble. Ja, du kan selvfølgelig kjøpe deg en Jaguar E-type eller en tidlig Porshe 911, men inngangsbilletten er skyhøy.. Kjøp heller en billigere hobbybil, da kan du ha mye moro, og så putter du heller de pengene du sparer i aksjer eller obligasjoner isteden!