TV 2 Play
Min konto

Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, en liten ringerunde til dekkforhandlere i rimelig nærhet kan lønne seg! Det finnes fremdeles uavhengige forhandlere som ligger vesentlig lavere i pris enn de etablere kjedene, i tillegg hender det at kjedene har gode tibud på dekk fra tid til annen. Nettbutikker er bop-bop, der har man problemstillingen med at dekka skal legges om og avbalanseres....ja....det finnes aktører som angivelig har "samarbeidspartnere" både her og der, men det fungerer ikke alltid like godt.

Her hvor jeg bor, har det vist seg at prisforskjellen typisk kan være rundt 50 %, for mine biler betyr dette si 6-7000 hos en dekkforhandler med feiende flotte, nye lokaler, mens den uavhengige forhandleren som holder til i en gammel bensinstasjon ligger på rundt 3500 for samme dekka, inkludert omlegging og avbalansering. Ja, dekka stiger jo år for år, men forholdet er fortsatt det samme. Som sagt - telefonrunde og en grunnleggende positiv innstilling!

Og neeeeeeeeeeeeeeei, det er IKKE sånn at "rimeligere" merker er like bra eller bedre! Dette gjjelder for sommerdekk, der utfordringen først og fremst er dette med våt vei generelt og vannplaning spesielt. Om du virkelig trenger det lille ekstra grepet - ja da er du veldig glad for at du har f.ex Continental på bilen...og ikke billiversjonen som det står "Barum" på. Gitt at du har litt flaks med telefonrunden, er heller ikke nødvendigvis forskjellen i pris så voldsom - dekk holder jo faktisk en god stund om du kjører som folk og ikke har en bil med brutale ytelser.

Når vi snakker vinterdekk, er det for det første en god ide å skifte FØR sesongen om du har si 4 millimeter mønster igjen pr dags dato. Dernest er det kun nordiske vinterdekk som gjelder: Nokian Hakkepllitta om du bor et sted med seriøse vinterforhold, Conti om du vil ha det beste allround-dekket, Michelin om du først og fremst kjører på barmark med seriøse isforhold innimellom. Pigg eller ikke pigg er dels en greie som har med om du har mye is med vann attåt på vinterstid, dernest har det med erfaring å gjøre: du skal ha noen års erfaring for å kunne kjøre med piggfrie vinterdekk, det går på å lese kjøreforholdene og tilpasse farten deretter. Ja, det må man selvfølgelig gjøre med piggdekk også, men der vil piggene i noen grad kompensere om du tråkker LITT hardere på gasspedalen enn du strengt burde. Hvem har ikke kommet akkurat litt for for fort inn i en skyggefull kurve, bare for å møte klonk is, og sett neon-reklamen med "nå er gode råd dyre" passere foran sitt indre blikk :-) ?

En ekstra advarsel om to ting er på sin plass: vinterdekk produsert for EU...fra Tyskland og sydover...holder ikke mål for en norsk vinter. Ei heller såkalte "helårsdekk".....og "vinterdekk" made in USA", Korea, Kina? Der har vinteregenskapene en lei tendens til å stoppe ved de tre snøstjernene som er pressa inn i siden på dekket. Tidligere hadde japanske Toyo dekk med nøtteskall i banen, likeså har Bridgestone en unik bane som skal gi bedre grep. Men, det er et stort "men" med japanske vinterdekk: de er ikke helt "der" i de hastighetene vi normalt sett assosierer med våre vinterveier. Det kan man selvfølglig mene mye om, strengt tatt har vi den nest laveste gjennomsnittshastigheten i det offentlige veinettet i Europa! Men nevnte japanske vinterdekk krever altså at man kjører to hakk mer defensivt enn man ellers ville gjort. Ja, jeg ble en gang i tiden imponert over Toyo sine piggfrie vinterdekk, men dels forringes vinteregenskapene realtivt raskt gjennom slitasje av den delen av banen som har nøtteskallet i seg, dels kunne det bli litt i overkant spennende når det virkelig gjaldt!

The Bottom Line er at sånne opplevelser er bakgrunnen for at man velger de beste dekka man kan få med en vanlig lommebok! Ja, man kan kanhende "spare" et par hundrelapper pr dekk på å eksperimentere med diverse rimeligere alternativer, f.ex Pirelli leverer det man kan kalle "greie" dekk for både sommer og vinter, for all del! Men sammenlignet med andre utgifter man måtte ha på bilen, enn si innkjøpsprisen, utgjør liksom ikke dekka den helt store budsjettposten her!

Og ja, man kan få Korea-dekk og Kina-ræl til en rimelig penge, spesielt på nett! Min subjektive oppfatning er at dersom man må gå til slike skritt for å ha råd til bilen, ja da bør man kanhende vurdere en rimeligere bil neste gang! Det dreier seg til syvende og sist om sikkerhet, både for deg og familien, men også for andre trafikkanter. Det burde være like selvfølgelig å sørge for å ha gode dekk - kostnaden pr kilometer er infinitesmal i den store sammenhengen - som å opprettholde et normalt godt service- og vedlikeholdsregime på resten av bilen - inkludert understellsbehandling. Ja, det koster å være kar, for all del, men den klart største utgiftsposten på å eie og bruke bil i Norge, er avgifter, avgifter og atter avgifter. Dette påvirker i stor grad det vi på fint kaller overgangskostnaden ved å bytte bil - altså den haugen med titusenlapper, enn si hundretusenlapper, du legger på bordet hver gang du bytter bil!

Poenget? Jo......den enkleste måten å spare betydelige summer på, er å ta vare på den bilen man har, altså sørge for at den holder et greit nivå både mhp driftsikkerhet, men også i forhold til sikkerhet, og beholde den lengst mulig.....kjøre den lenger enn langt! Da kan du le hele veien til banken, og du kan unne deg å ha dekk som gir deg optimal sikkerhet under alle forhold!

Min referanseramme er nettopp dette: optimal sikkerhet. Mens jeg ennå var i arbe', kjørte jeg lenger enn langt hvert eneste år, jeg måtte ut H24/7, det gir seg selv at da må man stille hardere krav enn om man har en vanlig 9-4 jobb med si 5-10 km arbeidsvei hver vei. Om du er i sistnevnte kategori, ja da kan du vurdere å gå et trinn ned på skalaen om du bare MÅ spare på dekka! Som nevnt...Pirelli er et alternativ som gir et greit koprmoiss mellom pris og bruksegenskaper både sommer og vinter. Men kjør med vett, kjør litt mer defensivt enn "de andre" på veien til du kjenner dekka, så kan det fort gå bra! Verre er det ikke. Se deg ellers ikke blind på tester, det er faktisk IKKE sånn at billigdekk er neeeeeeeeeesten like gode som de beste. Forskjellen merker du altså når du virkelig trenger gode dekk, når "gode råd er dyre" ringer i ørene. Men ta en telefonrunde, koster lite og kan gi skikkelig god uttelling! Lykke til!