Revisjonshistorikk [tilbake]

Bilen du refererer til, er ikke kjørt spesielt langt, men den har rundt 15 år på veien. Om du sjekker denne greia med plikter og rettigheter på forbrukerrådets nettsider, vil du - greit nok - finne begrepet "reklamasjonsrett". Det får de fleste med seg, likeledes merker de fleste seg at selger har OPPLYSNINGSPLIKT. Men vooops, det er en ting til man bør få med seg: UNDERSØKELSESPLIKT!!!!!! Det innebærer at du ikke bør stå der og si at du er "litt usikker" på ditt eller datt"! Om ikke selger legger frem bilens historikk i en eller annen form, ja da må du be om det, dernest undersøker du bilen selv så godt det lar seg gjøre - en grundig prøvekjøring er en del av dette. Poenget med dette er ikke å gjøre en fullstendig undersøkelse, men å vurdere hvorvidt denne bilen er såpass "liv laga" at det er noe vits i å gå videre i det hele tatt!

Og gå videre - det innebærer for alle praktiske hensyn, at du forlanger en NAF-test. Denne skal gjennomføres FØR FØR FØR du så mye som tenker TANKEN på å undertegne kjøpekontrakten! Om dere deler regninga eller du dekker det, er forsåvidt likegyldig: 60-punkters testen koster 1500 spenn for medlemmer, om en av dere er medlem med eller uten veihjelp, er dette prisen. For en tusenlapp mer får man en mer omfattende test. Uavhengig av hvilken test man måtte velge, NAF har ikke krystallkule, man klarer mao ikke å avdekke absolutt alle feil og mangler, men man avdekker med sikkerhet mer enn selv den beste mekaniker som besiktiger en bruktbil der ute på tunet hos selger! Nei, NAF er ikke alene om å kunne vurdere en bil, men det er den eneste aktøren som har en standarisert, grundig gjennomarbeidet prosedyre. Og bare så det er sagt: glem dette med "tilstandsrapporter" fra kreti og pleti, de er ofte ikke verdt papiret de er skrevet på!

At 1500 kroner er "mye penger"? Javel - på en 15 år gammel bil er det legio muligheter for både slitasje i hjuloppheng osv osv, og ikke minst: det er muligheter for kritisk rust. Selv en bitteliten rustsveising koster mer enn du betaler for bilen her! Mao er NAF-test en SVÆRT GOD INVESTERING! Om det avdekkes graverende mangler, ja da går du bare videre! Om det er feil og mangler som kan utbedres for en grei penge, ja da kan du avtale utbedring med selger, subisidært få et prisavslag. Det er VELDIG mye enklere FØR kjøpekontrakten er underskrevet!

Og om selger "ikke vil"? Da er det som regel en grunn til det - da går du videre uansett! Mange privatpersoner som skal selge bilen sin, sørger forøvrig for NAF-test på eget initativ - dette er personer som tar "selgers opplysningsplikt" alvorlig - det er god sort! Og nei, det er faktisk ikke rasjonering på gode og rimelige bruktbiler der ute!

AVSLUTNINGSVIS ET ORD OM SUZUKI GENERELT: Det er gjennomgående greie, enkle biler uten spesielt mye dikkedarer, med enkelte unntak, bla Gran Viagra med dieselmoter har gitt mange grå hår blant eierne. Swift med små benzinere er helt grei. Suzuki-importøren sørger også for å understellsbehandle bilene når de kommer til Norge, men NB N NB: Altfor mange gir beng i å sørge for etterbehandling, det er noe som SKAL gjøres hvert andre til tredje år!!! Hvis ikke kommer rusta som et skudd - og Suzuki er blant de bilene som stålmarken virkelig setter pris på! Ikke minst derfor er NAF-test tingen her...du skal IKKE være "litt usikker"...du skal sove godt om natta med din nye bruktbil! Ta gjerne med en god venn som kan det du ikke kan...for all del...men igjen...selv ikke verdens beste venn og mekaniker kan avdekke skjulte feil og mangler der ute på tunet!

Antall visninger