TV 2 Play
Min konto

Revisjonshistorikk [tilbake]

først og fremst, du kan lese deg opp på kjente feil og rill og rall til du går i spinn, du har så alikevel ikke en snøballs sjanse et varmt sted til å "sjekke" en bil på en tilfredstillende måte der ute på tunet hos selger! Som du er inne på, med en såvidt dyr bil er det en ting som gjelder: NAF-test, 60-punkters eller komplett, FØR - FØR - FØR du så mye som TENKER på å undertegne kjøpekontrakten! Nei, NAF finner heller ikke alle skjulte feil og mangler, men vi snakker om en gjennomprøvd prosedyre, utført av mekanikere som har lang erfaring i nettopp dette, i en verkstedshall. Du får garantert et bedre bilde av bilens faktiske tilstand, og som vi vet, det er så uendelig mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, enn ETTER, eventuelt prisavslag. Og er det for galt, ja da går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler i markedet, selv om enkelte tenderer til å tro det når man ser alle panikk-kjøpene som blir gjort der ute, spesielt i jula og før sommerferien!

Nei, det burde ikke være spesielt store problemer med en bil som knapt nok er brukt, 70.000 er ikke rare greiene, men jeg vurderte selv samme sorten bil en gang i tiden, knapt nok kjørt 40' om jeg ikke husker feil. Rent bortsett fra at prisen "på ruta" var en haug tusenlapper høyere i merkeforhandlerens lokaler enn den var på nett-annonsen, viste det seg ved en enkel kontroll at bilen var blank utenpå og en dass under panseret osv osv, og når jeg fikk bekreftet at det forhandleren frekt og freidig kalte "tilstandsrapport" - forøvrig et dokument som ikke sa mer enn "OK" opp og i mente" - ikke engang var verdt papiret den var skrevet på - bla innbilte seg at man kunne levere en bruktbil til rundt en halv million dengang med to sett utslitte dekk - ropte jeg høyt og tydelig i denne unevenelige Audi-sjappa at dette hadde jeg ikke forventet av en Audi-forhandler!

Poenget? Stol aldri på et blankt ytre! Toskene i nevnte Audi-sjapp var lette å avsløre, de hadde slarva med alt unntatt utvendig vask og polering, da er det lett å ta dem med buksene nede! Men som vi vet, det er de som legger ned uuuuuuuuuuuuutrolig mye tid i å rett og slett lure en stakkars bilkjøper! Vi krøsser fingra for at det ikke er tilfelle med den bilen du ser på!

Mhp verditapet får du en pekepinn om du sjekker tre år eldre bilder enn den du ser på, på finn. Med en fire år gammel bil er en betydelig del av verditapet tatt, men det er ennå fallhøyde, frem til bilen er rundt 8-10 år gammel i avgiftslandet Norge er verditapet tilnærmet konstant om man ser litt stort på det - ref "Kapital" og "Økonomisk Rapport". Så ja, dette er dyr moro, men når det er sagt, dette er jo en bil som ikke vil gå av "moten" med det første. Det skal Audi ha: her har man forsåvidt truffet blink for de som liker "SUV" design kombinert med iallefall et preg av tysk "premium".

For min del ville jeg nok heller gått for en helt ordinær A4 med quattro, det gir gjennomgående mer bil for pengene, og ærlig talt - hva har egentlig "allroad" versjonen for noe mer som er "verdt" merprisen man betaler - det være seg som ny eller brukt? Litt "stilige SUV-detaljer" - ja takk - plastikk her og der og kanhende noen centimetel ekstra bakkeklaring som du så alikvel ikke trenger om du ikke har en ekstremt dårlig vei til hytta eller bor i Finnmark! Men så liiker jeg da også å være mer anonym - det ble som nevnt over ikke noen Audi på meg, ei heller ny A4 quattro som kunne vært et alternativt, mista lysten liksom og endte opp med ny Golf "med alt" isteden. Ja, det er forskjell på Audi og VW, på godt og litt mindre godt, og som du helt sikkert vil finne ut om du ikke allerede vet det, når det er noen ringer i grillen gjør det noe med sigarføringa på de som skriver regninga på verkstedet du måtte bruke også. Heødogvos er det veier rundt dette, man er som kjent ikke gift med verken merkeverkstedet eller delelageret samme sted! Lykke til!