Revisjonshistorikk [tilbake]

Kamerat AHMOEN har helt rett her, det eneste som bør tilføyes, er at 30.000 faktisk ikke er så "ovseleg mykje" i denne sammenhengen. Noe forenklet sett, når du oppdager rust, er det du ser, bare toppen av isfjellet. Det er altså overveiende sannsynlig at vedkommende som har gitt deg tilbudet på 30.000, har gitt det med forbehold - her vil det dukke opp mer underveis. Regninga kan meget vel doble seg og vel så det før bilen er nogenlunde trafikksikker igjen!

Vrak bilen og ta med deg din dyrekjøpte erfaring: din neste bil - når du har kjøpt ny eller funnet en grei bruktbil uten kritisk rustdannelse - ja da kjører du den direkte til understellsbehandling, med påfølgende etterbehandling hvert annet til hvert tredje år. Ja, det koster noen tusenlapper, men over si 10 år koster det deg bare peanøtter i forhold til hva det koster å sveise den rusta som ellers kan oppstå gjennom det samme tidsrommet. I tillegg er skjult rust en ekstrem sikkerhetsrisiko, med jevnlig understellsbehandling opprettholder du et høyt sikkerhetsnivå for deg og dine passasjerer.

Ellers er det et veldig godt poeng i kommentaren over: selv om bunnplata på A2 (og andre tyske biler) i større eller mindre grad er beskyttet fra fabrikk, er det to ting som ødelegger moroa: dels varer ikke "fabrikkbeskyttelsen" evig, dels er alt som er montert på bunnplata i ettertid utsatt for rust: disse delene er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag med lakk! Og får rusta først tak i f.ex støtdemperfestene....rust sprer seg som vi vet, som selveste pesten! Da har du hatt det! Og siden den norske vinteren med tilhørende salting av veiene ikke er avskaffet, er det å stole på Møllers påstander om at "fabrikkbeskyttelsen er god nok" på linje med å tro på julenissen! Forøvrig gjelder dette samtlige biler som tas inn til Norge: fabrikkbeskyttelsen er IKKE "god nok". Rett nok er noen biler bedre enn andre, f.ex Mercedes, men også her gjelder det at "fabriukkbeskyttelsen" på ingen måte varer evig - også mange Mercedes-kunder kjører sine nye biler direkte til understellsbehandling! Og atter andre importører erkjenner problemet og sørger for understellsbehandling når bilene kommer til Norge!

Uavhengig av det ene eller andre: kjøper du en bil som er understellsbehandlet i Norge - sørg uansett for jevnlig etterbehandling. Dette er den beste investeringen du kan gjøre for bilen din, og som du har erfart: det er fryktelig trist når en ellers god bil ruster i støkker!

Antall visninger