Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, de fleste som selger bruktbiler, har ofte et langt og kjærlig forhold til bilen sin. Legg til at de samtidig vil ha mest mulig for bilen. Bevisst eller ubevist, det innebærer at den informasjonen du får, ikke nødvendigvis tar meg seg riktig alt. Nå sier du ingen ting om hvor gammel bilen er, hvor langt den skal være kjørt og ikke minst, hvilket inntrykk du selv har gjort deg opp om bilens stand. Om jeg ikke tar helt feil, er dette en relativt liten bil, antagelig en sedan, som ble produsert fra 2001 til 2007. Det innebærer at bilen er mellom 22 og 15 år gammel. Gitt at bilen skulle være i alminnelig grei brukstand, dvs dekk som er gode nok for et par år - ikke minst vinterdekk - og ellers i en slik stand at du slipper utlegg før neste EU-kontroll - vil den antagelig kunne være verdt de 17000.

Noe kynisk sett, du skal ikke se bort fra at skiltene ryker ved neste EU-kontroll, om den er januar 2024, ja da har du bil halvannet år for de 17000. Og jo eldre bilen er i intervallet mellom 22 og 15 år, jo større sannsynlighet er det for at det er et par spennende overraskelser: antall år på veien har ofte større betydning enn kjørelengde. og når du refererer til rust i bakre hjulbuer, vær du sikker på at det er mer rust på bilen. Nå har vel Suzuki stort sett blitt understellsbehandlet av importøren når bilene kommer til Norge, men altfor mange eiere gir beng i etterbehandling. Rust i hjulbuene indikerer nettopp dette, og som vi vet, rust er en elektrogalvanisk prosess. Dvs at den sprer seg som selve pesten. Er det langt fremkreden rust i hele radien på hjulbuen, kan du være rimelig sikker på at det også er langt fremskreden kritisk rust i bærende konstruksjoner, kfr at bla festene til bakakslingen ligger lagelig til ifht hjulbuene - likeså de bærende konstruksjonene som holder bakakslingen. Mao er dette en bil du IKKE kjøper bare på selgers ord, du må som et minimum ha med deg en god venn som kan det du ikke kan. Og er det en Troms- eller Finnmarkskjørt bil - der er det normalt sett ikke ovseleg mye salt. Rust i hjulbuene er altså et blinkende rødt lys her! Og jada, det er så og så lenge til neste EU-kontoll, men en bil med kritisk rust - den betaler du IKKE 17000 spenn for - og du kjører IKKE med deg selv og de tre bukkene bruse i en trafikkfarlig bil!

Derfor....grundig sjekk ifht rust! Og er det mer rust - gå videre - det er ikke rasjonering på nogenlunde gode, rimelige bruktbiler der ute. Kanhend du må bruke litt tid på å finne dem, men det er som regel verdt tiden. Lykke til dere opp i Tromsø, det er en fin by!

Antall visninger