Revisjonshistorikk [tilbake]

Gitt det faktum at bilen har noen år på veien, er det overveiende sannsynlig at eventuelle barnesykdommer er kurert underveis. Ellers kan det bli "overraskelser" med alle biler som har noen år på nakken, det er som kjent ikke antallet kilometer som degraderer en bil raskest, men antall år - og be advised - slarv med sevice og vedlikehold, enn si eiere som har en oppfatning av at "aktiv kjøring" er meningen med livet, er noe dritt. De to sistnevnte er røde lys som sier "gå videre", det er ikke rasjonering på gode bruktbiler i markedet. Dernest skal du selvfølgelig sky biler som er "chippet", "optimalisert" eller på annet vis tuklet med som selveste pesten - dette er som regel ikke godkjent....med de konsekvenser dette har når det blir avdekket ved f.ex en EU-kontroll....stikkord "bruksforbud". Jeg sier "når", fordi slik "tukling" har en lei tendens til å påvirke utslipp, og det blir stadig sterkere fokus på både utslipp spesielt og "tukling" med bilens styresystem spesielt.

Den beste måten å unngå overraskelser på, er å ta utskrift av en sjekkliste og gjør en "grovsortering" av aktuelle biler. Når du finner en grei bil, ja da avtaler du en NAF-test med selger FØR - FØR - FØR du tenker på å underskrive kjøpekontrakt. Det gir deg et minumum av trygghet, og selger får dokmentasjon for at opplysningsplikten er oppfylt etter beste evne. Og nei, selv en bilmekaniker klarer ikke å "sjekke" bilen godt nok der ute på tunet hos selger! Poenget er å velge en bil i best mulig stand, som du forsåvidt sier, uten litt for spennende overraskelser, det er jo litt penger med i spillet her - 140-150 give or take for vanlige modeller om jeg ikke tar feil, mer for biler med mye motor osv osv.. Du skal jo liksom være fornøyd en stund, ikke sant?

Dyre vs billige deler? Tja, Mercedes sine merkeverksteder er av den sorten som tar inngangspenger i tillegg til stive timepriser og som du sier, rådyre deler. Legg til at kundestøtten fra BOS har et forbedringspotensiale, og at kvaliteten på arbeidet ved merkeverkstedene flere steder i landet har det samme....senest for noen uker siden fanget mine antenner opp at et herværende merkeverksted hadde skiftet startbatteriet på en ganske så dyr og relativt ny bil av dtte edle merket....og prestert å "glemme" å sjekke feilkoder i ettertid...! Dette skulle man selvfølgelig ha betalt for å gjøre i ettertid! Skikkelig god kundeservice der i gården! Men det bør jo ikke hindre deg i å kjøpe en feiende flott A-klasse, det er forholdsvis greie biler som trives like godt på et uavhengig, autorisert verksted - på et punkt nær - det kan synes som om Mercedes har begrenset muligheten til å resette serviceindikatorer for andre enn egne merkeverksteder. En god venn som tar service i Danmark ved et uavhengig verksted, melder imidlertid at dette ikke har vært et problem der nede - og som vi vet - prisnivået i både Danmark og Sverige er hyggelig. Legg til at det finnes "tredjepartsdeler" også til Mercedes, også Mercedes benytter ser jo av unerleverandører, ikke sant? Uten at jeg har sjekket inngående, hos VAG innebærer dette at deler fra Bosch får nytt innpakningspapir med "VW orignalteile" på, hos "de andre" får man samme delene med feiende flott innpakningspapir på! Det som kan være en mulig overraskelse her, er selvfølgelig deler som er utformet så sært at man bare MÅ kjøpe originaldeler, men det er overvienede sannsynlig at A-klasse ikke er blant "de verste" i denne sammenhengen. Jeg ville ikke hatt angst her, jeg ville kjøpt bilen og skaffet meg erfaringer underveis - gitt en bil som er i best mulig stand når du kjøper den snakker vi uansett om en kvalitetsbil, der det vil være begrenset hvor mye deler du egentlig trenger gjennom noen hundre tusen kilometer.

En god ting er uansett første hovedsetning: ta vare på bilen og den tar vare på deg. Et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling med jevnlig etterbehandling inkludert, koster litt, men i det lange løp gir det deg mye tilbake i form av et bilhold uten nevneverdige problemer - les spennende overraskelser - og totalt sett et hyggeligere bilbudsjett enn du ellers ville hatt. Og be advised - den kloke kjører som folk, man behandler bilen pent - den som leker seg med "aktiv kjøring" tigger om trøbbel! fort gjort å glemme, men det blir faktisk ganske så mye hardere påkjenninger på både drivlinjen generelt og hjulopphenget spesielt om man kjører på det viset Lykke til med bilkjøpet og en riktig god jul ti ldeg og dine!

Antall visninger