Revisjonshistorikk [tilbake]

En kun 13 år gammel bil er da ikke moden for å pensjoneres...! Gitt at den er tatt godt vare på mhp service, vedlikehold og ikke minst...jevnlig understellsbehandling hhv etterbehandling...kan bilen lett leere mange år til...! Og nei, gitt overgangskostnaden hhv kapitalkostnadene er det lite å "spare" på å bytte til elbil....bare så det er sagt.

Når det gjelder elbiler, er det ingen elbiler som "imponerer" på rekkevidde, min Lada 1500S nanno 1974 impnerte mer på "rekkevidde" enn en hvilken som helst elbil i markedet i dag, og dieselbrenneren jeg kjører nå om dagen har mer "rekkevidde på reservekanna! Gitt den gullrekka du nevner, tenker jeg at dere nok bør gå et par runder til og tenke nøye gjennom kjøremønster og behov....ikke minst denne greia med å gå fra markedets beste firehjulstrekk til en elbil med mer eller mindre velfungerende firehjulstrekk er vel verdt å tenke gjennom. Om dere avgrenser dere til de to som nevnes innledningsvis, er det litt smaken og baken, jeg tenker at en grundig prøvekjøring av begge vil gi et bedre beslutningsgrunnlag. Men igjen - elbil er på ingen måte en Ole Brumm her, det vil alltid innebære kompromisser. Ellers hopper dere bukk over en vesentlig ting: Mercedes = en importør som vel kun matches av Tesla Norge når det gjelder slett kundestøtte. Og nei, verken Mercedes eller BMW er feilfrie over tid, be advised, det følger litt med "premium" stempelet her...både ifht komplekse løsninger og ikke minst....kostnader.

Skoda Enyaq bør absolutt stå på lista, det gir mer "grei" bil for pengene, og joda, det kan ha vært småfeil i begynnelsen, men Skoda har enestående god kvalitetskontroll ved sine fabrikker, jeg holder en knapp på at man har rettet opp barnesykdommene forlengst. Dernest har Skoda de facto bedre kvalitet enn VW på sine biler....ref bla VW selv....og kundestøtten er gjennomgående god. Ja, så god at jeg har følt meg bedre mottatt ved Skodas merkeforhandlere og ditto verksteder enn hos Audi-sjappa rett ved siden av! Rett nok bare i forbindelse med en lille sjekk når jeg handlet bil sist, men den som vet hva man skal se etter osv, vil få en nogenlunde god pekepinn ved....en lille sjekk. For ordens skyld, jeg endte med VW, etter mer enn 30 år med VW føler man seg uvegerlig mest "hjemme" der man er vant til å være. Ellers vil Audi kunne levere biler med et firehjulstrekk som vel nærmer seg det du er vant til, men da blir prisen deretter - i samme leie som Mercedes hhv BMW. Men igjen....prøvekjøring...jeg mener å lese mellom linjene at speseilt han far vet hva han vil ha....! Du skal jo gjerne være fornøyd litt lenger enn et par uker, den tiden det tar å tenke grundig gjennom en til gang og prøvekjøre det man da står igjen med, er vel anvendt tid! Fisker? Stryk dem av lista først som sist. En konkursrytter vil ikke bli en god samarbeidspartner med det første.

Jeg merker meg forøvrig at Ford melder om nye batterier med bedre rekkevidde og bedre levetid på sin Mustang....vel verdt å undersøke nærmere. Man kan mene mye om Ford, men man leverer virkelig helt greie biler med mange gode sider. Legg til rimelig god kundestøtte og et godt utbygd forhandlernett, absolutt verdt å se nærmere på, ikke minst fordi denne bekymringen om rekkevidde synes å gå igjen. Jeg ville nok lagt til et par bekymringer til her: glem ikke at lading til mer enn 80% er tidkrevende...og heller ikke bra for batteriet. Dernest bør man ikke kjøre batteriet lenger ned enn til 20%. Sammen med påvirkningen av kulde og snø på veien etc vil den bolde elbilist altså jevnlig stå overfor vesentlig kortere rekkevidde enn "oppgitt rekkevidde". Sånn er det bare, det er et av de kompromisser man må være innforstått med. Dernest vil begrepet "ladekø" ødelegge moroa i utfartshelger og ferietiden....også dette bør man ha et forhold til. Dyrt å lade er det også, om tanken med å konvertere til elbil er å spare drivstoffutgifter, tenk omigjen....ja...så lenge man kan lade HJEMME kan man spare noen kroner. Men gitt det kjøremønsteret du beskriver, vil du måtte leve med høye ladepriser langs landeveien innimellom. Om svaret er "jolly fine" her, ja da er det problemfritt. Sist, men ikke minst: er det virkelig grei tilgang på ladere der dere ferdes på disse fjellturene og så videre? Det er liksom ikke "bare" å ha med seg en reservekanne med strøm. En løsning som en god venn bruker, er faktisk et lite bensinaggregat og en "løs" lader i bagasjerommet, men det er en nødløsning, det tar veldig lang tid å "fylle" et par mil rekkevidde...!

Når det gjelder "servicekost" er det en ting man skal ha i bakhodet: elbil er IKKE noen "free lunch". Høyere vekt innebærer mer slitasje på hjuloppheng og dekk, regenerering gir økt behov for utskifting av bremseskiver, klosser, sporadisk calipere. Dernest er forsikringsprisene for elbiler på vei opp. Alt i alt er det neppe billigere å eie en elbil over tid enn en konvensjonell bil. det man sparer på er først og fremt "drivstoff" - gitt at man i store trekk kjører mesteparten av tiden innenfor en radius der man "fyller" på hjemmeladeren, kan man spare litt - med trykk på "LITT" - på drivstoffbudsjettet. Fort gjort å glemme, men drivstoffbudsjettet er liksom bare peanøtter sammenlignet med kapitalkostnaden knyttet til en ny bil. Bompenger? Tja - elbilrabatten står for fall, mer er det ikke å si om det. Gitt nåværende regjerings grådighet vil jeg tippe at bompengene og "årsavgiften" for elbiler skrus opp enda et hakk - gjerne to - i neste statsbudsjett.

Nøkternt sett tenker jeg at dere har en grei bil enda en stund - om den ikke er i ferd med å ruste vekk eller på annet vis er trafikkfarlig. Dere har altså ikke speseilt dårlig tid, derved kan dere som et minimum ta dere tid til å tenke nøye gjennom kjøremønster og behov vs rekkeviddeproblematikken - jeg regner forøvrig med at dere har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Dernest bør dere prøvekjøre aktuelle kandidater - grundig. Jeg vil på det sterkeste anbefale å se nærmere på både Skoda og nye VW ID5 hhv Ford Mustang. Dere bør også ha kompromissene som følger med elbil klart for dere, glem aldri at det finnes løsninger på det meste, også rekkeviddeproblematikken, men det krever noe av dere: først og fremst planlegging, men også tålmodighet. Det vil plutselig kunne ta både en og to-tre timer å vente på lading i utfartshelger langs strekninger med mye trafikk. Dernest tar det typisk minst en time å "fylle tanken" til 80%. Sånn er det bare.

DETTE MED HENGER bør dere også tenke gjennom en gang til: hvor lenge planlegger dere egentlig å beholde "den andre" bilen med hengerfeste? Det koster å ha en bil ekstra, mye mer enn dere "sparer" på å bytte ut den feiende flotte Subaruen med en elbil. Jeg ville som et minimum satt et krav om hengerfeste og minst et tonn hengervekt gitt at dere har en vanlig henger som dere bruker innimellom. Avslutningsvis er det en ting til som er verdt å tenke over: dere har egentlig tid nok. Det kan være fornuftig å sitte litt på gjerdet, hvor lenge vil dere selv være ekspertene på, men stikkord her er utviklingen i nybilmarkedet hhv bruktmarkedet for elbiler, her står vi midt oppe i en brytningstid. Dernest kan det komme om ikke et gjennombrudd på batteriteknologi, så iallefall forbedringer som innebærer lengre rekkevidde. Avslutningsvis: lykke til med både familien og bilene fremover!

Antall visninger