![]() | 1 | opprinnelige versjon |
Det enklesvaret her er at begrepet "SUV" er kraftig utvannet nå om dagen, det har rett og slett blitt en motegreie, der bilbransjens markedsføring bruker merkelappen for alt den er verdt! Som du forsåvidt er inne på, man spekulerer i å tillegge helt vanlige femdørs familiebiler egenskaper de ikke er i nærheten av å ha! En unevnelig fabrikant som leverer kanhende verdens mest ikoniske firehjulstrekker - du vet - den det står "Landcruiser" på bakdøra på - leverer også RAV4, en av disse bilene som har fått merkelappen "SUV"! Forrige generasjon hadde så fantastisk fremkommelighet at man risikerte å kjøre seg fast i 10 cm nysnø på flatmark, å kjøre ut på gresskledd eng, det var noe man helst burde unngå, gresset hadde en lei tendens til å sette sett på steder det ikke burde være og rett og slett kvele bilen! Som min arbeidsgivers heltidsansatte mekaniker så trefferende formulerte det, denne bilen har det best på asfalt! Og rett skal være rett, RAV4 fungerer jo greit så lenge den har asfalt under hjula! Og det er på ingen måte den verse "SUV"'en der ute!
Når du nevner Tesla, er det nok å bruke 30 sekunder på vår gode venn Tesla-Bjørns test av selveste Tesla X der borte på østlandet et sted, han kjører i en "testløype" som mest av alt fremkommer som en skogsbilvei av alminnelig god standard. Vel, Tesla X er heller ikke en "SUV" når det kommer til stykket! Jeg har kjørt og kommet helskinnet frem på atskillig mer krevende skogsveier der borte i russisk Karelia - med en helt vanlig Golf med firehjulstrekk. Men siden jeg har akkutt allergi mot "flott SUV-design" hhv "flotte SUV-detaljer" som plastikkdeksler opp og i mente, velger jeg en helt ordinær stasjonsvogn med et par cm ekstra bakkeklaring før jeg velger "Alltrack" utgaven, som jo er VW sitt markedsføringsjippo her...! Og som Toyota, man tar munnen full og vel så det, Alltrack gjør deg til den reneste David Livingstone om man skal tro reklamen! Litt som på 60-tallet, dengang som nå, avstanden mellom reklamen og virkeligheten er veldig, veldig stor!
Om vi skal være ærlige, er det svært få moderne biler som fungerer uten asfalt under hjulene. Noen er det, men som vi vet, skal en bil fungere på steder der det ikke er veier i det hele tatt, som i Sibir, ja da skal den være ganske så robust, gjerne litt enkelt konstruert, i tillegg. Da blir det ikke mange kandidater igjen! Nå er det altså som du er inne på, terrengegenskapene står langt, langt nede på lista i dag, nå er det design og image det går i. Sånn er det bare, heldigvis er det fremdeles de som tar vare på og bruker såvel tidligere generasjoner Landcruiser som Lada Niva! Når du nevner amerikanske biler.....rett nok var man tidlig ute med noe som med litt velvile kan kalles den første "SUV", men den første personbilen med seriøse terrengegenskaper ble til der borte i det som engang var SSSR: våre venner i Nizhny' Novgorod - du vet - GAZ - tok frem sin GAZ M-20 på førtitallet. Det var en alminnelig grei personbil med høy bakkeklaring og god fremkommelighet selv med kun bakhjulstrekk, robust som bare fyttinøkken! Så fikk man en lys ide: man produserte jo også GAZ M-69 må vite, en firehjulstrekker av den virkelig heftige sorten!
For å gjøre en lang historie kort, man tok chassiset fra firehjulstrekkeren og krysset det med karosseriet og "resten" fra personbilutgaven og fikk det som er verdens første egentlig "SUV"! Mot slutten av 50-tallet ble også Moskwitch paret med dette chassiset, både sedan og personbil med firehjulstrekk ble til på dette viset! Alle disse ble produsert i små serier. For M-21 Volga som var neste skudd på stammen, ble iallefall en prototype eller to produsert med firehjulstrekk, men i store trekk var det bakhjulstrekk som gjaldt, russiske bler hadde jo grei bakkeklaring og solid fremkommelighet allerede i utgangspunktet, det vil alle som har kjørt den vanlige firkant-Ladaen eller ditto Moskwitch kunne underskrive på! Volga M-24 ble også produsert som firehjulstrekker i en kjempestor serie på hele fire biler, Bresjnev ville ha en slik til fisketurene sine! Ellers har jeg selv sett en Lada Samara på chassiset fra GAX M-69, skikkelig Terminator-bil!
Som deg tenker jeg at en ordentlig "SUV" bør kunne levere såpass! Som antydet over, da er det ikke mange kandidater igjen i dag! Om du vil se stilige bilder av det som engang var, ta en titt på DETTE nedstedet, du kan søke - på engelsk - søk f.ex på "abandoned" - og du kan slå opp på rubrikker som "automotive". DENNE linken leder deg forøvrig rett til en bildeserie med verdens første egentlige SUV - dog "pimpa" med litt større dekkdimensjon enn det som står i vognkortet: https://englishrussia.com/2007/09/27/first-suv-ever/