Revisjonshistorikk [tilbake]

Om olja fremdeles er blank og hhv brunlig / svart er det for alle praktiske hensyn, ren olje. Lukter oljen bensin eller diesel, ja da har det kommet drivstoff i oljen. Om oljen begynner å bli grå / hvit, ja da snakker vi kondens og/eller vann/kjølevæske i olja, da finner du også ofte et slimaktig, grått belegg under oljepåfyllingslokket. Snakker vi om markant grå/hvit olje eller om det lukter noe annet enn olja, ja da bør oljen skiftes snarest, helst i går. Med alle forbehold, når du sier "lysebrun" tenker jeg på relativt ny olje som så smått begynner å få farge, det vil jo alltid avsettes "snafs" i olja i en forbrenningsmotor, på samme vis vil vi alltid ha en viss mengde kondens i en motor, ikke minst på våre breddegrader. Det er egentlig ikke noe som skulle tilsi at disse problemstillingene er noe større eller mindre problem på en hybrid drivlinje enn i konvensjonelle motorer. Men det er lurt å følge med, da vet du hvordan det ser ut når det er normalt, og vil reagere om det skjer endringer. Og skulle du være usikker, er det ingen grunn til å være tilbakeholdende med å legge turen innom verkstedet og be om et kvalifsiert råd, det er det vi lærer av, det er derfor de er der.

Antall visninger