Revisjonshistorikk [tilbake]

Dt du ikke sier noe om, er om bilen har en eller annen form for garanti. Har den det, burde det være kurrant å la merkeverkstedet ordne opp. Har du ikke garanti, ja da ville jeg nok spurt merkeverkstedet om en nærmere begrunnelse for dette med dynamo - rettere betegnelse er generator - vs det feilbildet du beskriver....evnt fått et bilelektrisk verksted til å sjekke generatoren og evnt likeretter/regulator. Jeg tenker at dette er en vekststrømsgenerator...som på alle biler i dag. Der ligger det som regel en likeretterbro et sted, ellers finnes det en regulator i loopen. Feil på en av disse eller begge vil kunne gi uheldige variasjoner i spenningsnivået hhv spenningspiker.....kan merkeverkstedet ha observert en indikasjon på noe slikt? Man pleier ikke å prate tull for å si det sånn - og et merkeverksted skal også ha oversikt over mulige konsekvenser av feil i en kritisk komponent som en generator kan medføre. Hva ditt lokale bilverksted tenker og mener, se det vet de best selv, men jeg ville uansett tatt meg tid til å undersøke dette nærmere med merkeverskstedet, subisidært innhentet et råd fra et verksted med relevant spesialkompetanse på nettopp generatorer - altså et bilelektrisk verksted - evnt et diesel-elektrisk vertsted - slike finnes over hele landet.

Antall visninger