![]() | 1 | opprinnelige versjon |
Du lister jo opp en hel liten gullrekke med gode grunner til å unngå en bruktbil av denne sorten. Om du kan leve med dette og ser spenningen og mulighetene for ekstra kostnader som et krydder i hverdagen, jolly fine, løp og kjøp, men avtal som et minimum en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten....da får du også dokumentasjon som kan brukes ifht evnt garantiproblematikk. Når det gjelder forsikringer, er det mye rart ute og går, det er ikke alltid "Superdekning" osv er så veldig "Super" når det kommer til stykket, det jeg ille vært opptatt av, var nok batteripakka...der blir det fort rådyrt. Men så var det edette med bilens verdi da....du får ikke uten videre en erstatning som overstiger bilens stipulerte verdi....og der har selskapets takstmann bukta og begge endene.....det som ligger i bunnen er at alternativet til enhver tid er det som lønner seg for selskapet....ikke nødvendigvis for deg. F.ex vil du finne at å skifte batterikasse etter et ublidt møte med et kumlokk, koster den neste sum av 380.000 kroner....inn og utmontering av batteripakka inkludert....den har en helt fantastisk dyr og arbeidskrevende kapsling! Kilden her er "Motor", interessant lesning spør du meg - og bilen skal ikke være veldig gammel før reparasjonen koster mer enn si rundt 60 % og utløser kondemnasjon her!
Om du kjøper en mer eller mindre "premiumbil" med noen år på veien, får du uvegerlig to ting med på kjøpet: dyre reparasjoner og tildels betydelig verdifall. Det ene er egentlig en av årsakene til det betydelige verdifallet, bruktprisen reflekteres gjennom markedets etterspørsel, dette er igjen et utslag av hva kundene forventer av den aktuelle bilen. Her er den gullrekka du nevner, et element som har stor, stor betydning.
Fordlene for deg som er i kjøpers sted, er at du kanhende får en relativt ny bil med lav kjørelengde til en hyggelig pris. Om du tar sikte på å eie den noen år, vil du kunne fordele det totale verditapet og løpende utgifter over flere år. Si at du eier bilen til den går til de evige skarphandlere, da vil du med litt flaks ha et helt greit totalbudsjett, og om bilen er tat tgodt vare på før din tid....og du fortsetter i samme sporet....ja da er det overveiende sannsynlig at du kommer ned på beina og blir fornøyd. Men der som ellers, det kommer ikke av seg sjøæl, og man bør ha et nøkternt realitisk forhold til hva man går til. Jeg tenker også at behov og kjøremønster er av stor betydning her, f.ex vil egentlig ikke dette med ladehastighet ha spesielt stor betydning om du i alt det vesentligste kan lade hjemme, dvs kjører i en begrenset radius ifht bopel. Et NB her. hjemmelading er en absolutt forutsetning for i det hele tatt ha en grei totaløkonomi med en hvilken som helst elbil.
Jeg tenker også at dette med "gammel" og treg" elektronikk" ikke nødvendigvis er en bakdel. Sett av godt med tid til å se på aktuelle biler, få en orientering av de som kjører bilen i det daglige, føl brukergrensesnittet på kroppen liksom - er dette noe du kan leve med? Er svaret "ja,", da er dette egentlig problemfritt. Verre er det selvsagt om ting går i støkker, men det finner du liksom ikke ut av før etterpå, jeg tenker at om dette med pålitelighet står øverst på lista, da kjøper du heller en ny Toyota elbil, evnt Lexus, eller siste generasjon Nissan Leaf. Da får du greie biler som gjør det de skal, og du er garantert en veldig god kunstestøtte, spesielt hva de to førstnevnte angår. Bare så det er sagt: jeg kjører diesel, og kommer til å fortsette med det til jeg går over til tog på heltid, men skulle jeg handlet elbil, ville jeg hatt samme utgangspunkt som jeg alltid har hatt: jeg ville lagt opp til lang eiertid. Dernest ville jeg valgt en grei, fornuftig elbil - der jeg var sikker på solid kundestøtte - sjekk garantivilkårene hos Toyota hhv Lexus - og bli imponert.
Om du prioriterer annerledes? Ja da er det jo deg selv som er eksperten på egne behov, eget kjøremønster, egne preferanser og hva du vil prioritere. Sett deg ned og tenk gjennom dette, så har du et solid beslutningsgrunnlag og vil kunne gjøre valg du er fornøyd med litt lenger enn et par uker! Lykke til!