Revisjonshistorikk [tilbake]

97 oktanfri benzin skal du slite litt med å finne....! Nå sier du ingenting om hvor gammel bilen er, hvilken motor som sitter i den osv, men noe kynisk sett, nyere Mercedes er godkjent for både E10 og E5, Der du usikker, bør et merkeversksted kunne svare, hhv fortelle deg hvor du kan få et klart og entydig svar. Hva "turboene" angår, er det rimelig sannsynlig at du ikke bør kjøre så hardt på norske veier at turboene må kjøle kjøle seg ned på det viset du antyder etter kjøring. Om du er en tur på motorveier i unevnelige utland der du kan holde virkelig høye hastigheter over lengre tid, er det så enkelt som å la motoren gå et par minutter på tomgang, så ordner det seg sjæl. Det er forøvrig ikke bare turboen som blir god og varm, også topplokk hhv stempeltopper får vesentlig høyere temperaturer enn her hjemme i Norge. Glem ikke at gjennomsnittshastigheten på norske veier er 62,9 km/t, og fartsgrensene....de gjelder faktisk deg også. unsett om du har reamiske bremser og hva det nå måtte være. Om dette er en fordel? Tja, iallefall så lenge du slipper å skifte bremsedeler.....da får lommpepungen ofte et aldri så lite sjokk!

Hva du ellers burde passe på? Du må opprettholde et normalt godt regime for service og vedlikehold, om ikke bilen står i garasje på vintersitd er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling en god investering. Men om du eier denne bilen spesielt lenge, er et åpent spørsmål, det koster å være kar, du skal jo dekke boutgifter og det du putter i kjøleskapet der hjemme også, og før du vet ordet av det, sitter du gjerne med lilla frun' og et par under også, da bør du prioritere andre ting enn en bil som er såvidt dyr å eie.

Antall visninger