Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er den jo tydeligvis godkjent, ikke sant? Ellers er det flere biler som har en ganske så markant A-stolpe, det har med sikkerhet å gjøre, og skal vi være litt djevelens advokat, vil sikten mot venstre være avhengig av hvor langt bak eller frem førersetet befinner seg der og da. Jeg hadde eksempelvis aldri problemer med sikten i vår VW New Beetle, massive A-stolper til tross, jeg er stor nok til at setet havner et godt støkker bakover! For min gamle mor derimot...som var noen nummer mindre enn meg og hadde en tendens til å sitte med nesa inni rattet liksom, ville det vært annerledes. Ellers fremstår det som om A-stolpen er tilnærmet lik på de to bilene du nevner, og den er plassert langt frem ifht førereren. For alle praktiske hensyn, dette burde fungere for de fleste.

Hjulboltene og kobberpasta? En verksmester på mitt faste verksted ga meg dette tipset for mange, mange år siden, jeg har brukt kobberpasta på gjengene til hjulboltene siden. Biltemas sprayboks med kobberpasta gjør dette enkelt, jeg foretrekker å gi en liten sprut inn i hølet der bolten skal sitte, da går det av seg sjæl, Om du heller foretrekker å gjøre det i den andre enden, dvs på boltene, jolly fine, det kan imidlertid gi litt mer søl.

Poenget med kobberpasta er at den tåler varmen som uvegerlig oppstår om du bruker bremsene av og til, dernest vil det hindre at hjulboltene setter seg bjønn. Det mange ikke tenker over, er at felgene også kan "sette seg" fast på anleggsflaten. Med både alufelger og stålfelger bruker jeg aluminimumspasta, den påfører jeg på anleggflaten, det fungerer som en drøm, felgene går av som en lek hver høst, hver vår. Anbefales på det varmeste, også det tipset fikk jeg av mannen med kobberpastaen. En ting er å få løsnet hjulbolter som sitter som fy, i verste fall knekker de, men å få løsnet en felg, ja da skal du virkelig ta i!

Ellers regner jeg med at du gjør jobben med hjulskift selv siden du undres på dettte. Vær nøye med å bruke momentstav når du trekker til boltene, og bruker du "latmannsarm" for å etterstramme, ja da skal du holde grepet maksimalt en håndsbredd fra pipa på verktøyet! Om du holder helt i enden på en latmannsarm som typisk er en halvmeter lang, ja da driter du på draget, gjengene blir flinskalla på en-to-tre! Cluet er å unngå å trekke for hardt til, uansett hva slags verktøy du bruker. Et momentstag er en god ting, evnt en momenttrekker, jeg foretrekker førstnevnte. Ellers bruker jeg i tillegg proffesjonelt luftverktøy fra Wurth, inkl momentstaver hhv kraftpiper. Koster litt, men holder et halvt liv, godt verktøy er halve jobben, kjøp aldri det billigste du kan finne, gå sånn circa midt på treet, det lønner seg over tid.

Nåe jeg skifter hjul, inspiserer jeg samtidig skiver og klosser, både med tanke på slitasje på skiver/klosser, men også med tanke på calipernes funksjon. Samtidig blåser jeg rent, kke noe poeng å la oppsamlet brensestøv hope seg opp år for år liksom. Jeg snurer også på hjula og tar en rask sjekk for slark hhv lagerprobolemer. Å skifte fire hjul tar en time når jeg tar meg god tid og vasker hjula før jeg triller dem inn i mitt kalde og mørke lager-rom, om det er drittvær eller andre grunner til å gjøre jobben raskt, går det på 10-15 minutter., men da vasker jeg ikke hjulene, da lar jeg dem stå til sommeren. Som sagt, godt verktøy er halve jobben, men en seriøs jekk - faktisk fra Biltema - og luftverktøy fra Wurth, samt en dekkpåfyller med digital visning av lufftrykket går det som en lek! Husk forøvrig å å ettertrekke hjulboltene når du har kjørt et par-tre mil! Og tilbake til kobberpasta hhv aluminumspasta, et rungende "ja", det gjør jobben så meget enklere og sparer mye tid!

Antall visninger