Revisjonshistorikk [tilbake]

Glem iallefall A5, det er en unødig komplisert bil som har en tendens til å gi et litt for spennende bilhold. Velg heller Skoda eller VW om du insisterer på tysk, bare tull å betale ekstra for ringene i grillen, det gir deg nyere bil for samme budsjett. Jeg tenker også at diesel er tingen siden du er opptatt av drivstoff-forbruket, 2.0 TDI gir deg overskudd av anvendbar kraft ved både lavere og midlere turtall, mens 1,6 TDI ikke er helt "der", men med automatkasse fungerer motoren "greit nok" likevel. Fordelen med 1,6 TDI er enda lavere forbruk og ikke minst, lavere priser i bruktmarkedet. Vil du ha firehjulstrekk, er Haldex 5 helt greit, det er hva du får så alikevel med VW/Skoda og 250.000 i budsjettet. Ja, Audi,s Quattro-system er bedre, men det har sin pris - og jeg undres om ikke A3 også har Haldex.

Ellers er det bilens faktiske stand som betyr noe, og jeg tenker at det uansett er fornuftig å avtale en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakt når du finner en bil du kan tenke deg å kjøpe. Selv med en såvidt ny bil som den du får for 250.000, er det legio muligheter for skjulte feil og ikke minst, begynnende kritisk rust, kfr at Møller velger å IKKE understellsbehandle bilene når de kommer til Norge, og NEI, fabrikkbeskyttelsen er ikke "god nok" for norske forhold. Om du finner en grei bil og den blir din - ja da er det første du gjør å kjøre den direkte til en seriøs aktør for ny etterbehandling, med påfølgende etterbehandling med to-te år mellom hver gang. Ellers er oljeskift med filterbytte jver 15.000 km REGELEN med både bensin og dieselmotorene fra VAG, longlife-service burde vært forbudt ved lov, du skjønner hvorfor om du ser på en sprengskisse av motorene. De øvrige serviceintervallene tilpasser verkstedet for deg, ellers er dette greie biler - et uavhengig, autorisert verksted har ikke noe problem med å gjøre en god jobb her, da koster det plutselig halvparten - sånn circa - med service og vedlikehold - vs merkeverkstedet. Noe kynisk sett, det betyr for bilens levetid og et problemfritt bilhold med oljeskift hver 15.000 enn at det er et flott merke over døra til merkeverkstedet.

"Bra biler"? Tja - alfa og omega er et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling inkludert, og kjøre med vett. Jeg har gjennom 45 år kjørt mine biler sånn omtrent til 4-500.000 på kilometertelleren uten nevneverdige problemer før de har gått videre til neste lykkelige eier eller har blitt smadret, alt ettersom. Jeg tror på å eie bilene mine lenge og kjøre dem lenger enn langt, det er god økonomi, og ja, jeg er autorisert gjerrigknark. Jeg har i store trekk kjørt Lada til bensinen ble for dyr, da gikk jeg over til VW diesel og har kjørt den sorten siden. Som sagt, greie biler, men jeg må innrømme at jeg godt kunne tenkt meg Skoda, og om jeg hadde vært i markedet for ny bil i dag, ville jeg sett nøye på Toyota / Lexus., bla pga markedets beste kundestøtte.

DET DU UANSETT SKAL SKY SOM PESTEN er biler med flere enn si tre eiere - dernest skal du snu i døra og gå videre om du får den minste mistanke om at det er "tuklet" med bilens motorstyring - kall det "optmalisering", "chipping", whatever. Dette er dels svært sjelden lovlig og godkjent, dernest er det i 99% av alle tilfeller en "tuning" som utelukkende består i å øke ladetrykket på turboen og drivstoffmengden. Det er ugreit for slitasjen på både motoren og drivlinjen - like frem til drivhjulene. Spesielt ungdommelige Audi-eiere har en len tendens til å kjøpe billig tuning som i realiteten reduserer bilens verdi til skrap-pant, kfr at det utløser bruksforbud ved EU-kontrollen eller SVV sine kontroller. Og nei, det er IKKE sånn at man "aldri" blir tatt! Når man blir tatt, ja da står man med buksene nede og må krype til korset for å få bilen godkjent med tilbakeføring til originalt oppsett, det innebærer et besøk ved et merkeverksted og en rådyr regning - nok til å dekke drivstoffkostnadene i både et og to og tre år!

Antall visninger