0

Kinesiske elbiler

spurt 2020-05-28 09:13:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

I disse dager er det mange spennende nye elbiler fra Kina som kommer til Norge. Blant annet fra MG, Xpeng, Byton, BYD auto og mer. Så artiklene deres om han som mistet garantien på bilen når importøren gikk konkurs. https://www.tv2.no/a/11192003/

Er dette en risk på alle disse nye bilene som kommer fra Kina?

Med vennlig hilsen Thomas

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-28 10:28:12 +0200

Bergheim Auto importerte og solgte strengt tatt bilene på en noe uryddig måte. Legg til at det er utfordringer knyttet til forbrukerrettighetene når bilene er produsert utenfor EU, her får de arme kundene dobbelt opp med sorger og bekymringer, der den kjente "ingen" har garantiansvaret.

Ja, Kina er heller ikke spesielt sterkt knyttet til EU, men det er grunn til å forvente at kinesiske produsenter vil etablere seg med egne importører og/eller sørge for å få på plass garantiordninger som fremmer markedets tillitt til de produktene man faktisk veldig gjerne vil selge. Glem ikke at den kinesiske stat ligger i vannskorpa, både som eier og premissgiver, en del av kulturen fra den kanten er langsiktig planlegging. Skal man ha suksess på lang sikt, må man vinne kundenes tillitt ved å være gode på hele gullrekka fra garantier til kvalitet og service. Det er også grunn til å anta at man ikke nødvendigvis vil være like avhengige av å tjene penger som andre importører i etableringsfasen: jeg tipper man vil ha aggressiv prising på biler med mye "gratis" ekstrautstyr, for å stramme inn når man har et godt grep på markedet.

The bottom line er likevel at man aldri skal gjøre store investeringer uten å gjøre et minimum av undersøkelser. Om misfornøyde kunder er en gjenganger, ja da er det en grunn til det. Avhengig av hva misnøyen bunner i, undersøker man der man kan....er man i tvil...velger man et alternativ man opplever som tryggere...det er jo det vi ellers gjør! Ikke noe uvanlig her...kfr det faktum at dette med garantiproblemer ofte følger f.ex generasjonskifter hos etablerte importører: når det kommer nye koster inn, som hiver gamle verdier som "service" og "fornøyde kunder" ut døra, for å erstatte dem med "inntjening" og "fortjeneste", ja da har det konsekvenser! På tross av en sterk forbrukerlovgivning, i et mini-mini marked som det norske bilmarkedet faktisk er, kan dette gi kolossale utslag! Som vi alle vet: det er enkelte importører som utmerker seg ved rå latter når kundene hvisker ordet "garanti"! Merkelig nok er det sånn at mange, som ellers gjør grundige undersøkelser om de f.ex skal kjøpe ny mobiltelefon til noen få tusenlapper, kan gå fem på og handle bil på null komma null - fordi de liker fargen på slipset til selgeren!

Man må altså fjerne skylappene og gjøre undersøkelser av hva som faktisk ligger i f.ex de garantiene som stilles. Ta "rustgarantien" hos min favoritt-produsent....den er ikke verdt papiret den er skrevet på! Men resten av pakka er så god at jeg fortsatt kjører VW...jeg er rimelig sikker på at verken Møller eller de gentlige eierne til Volkswagen AG går konkurs i min tid. Med hensyn til Kina-bil ville jeg gjort akkurat det samme forarbeidet som når jeg handler bil fra VW, men som det fremgår av ovenstående: jeg har ærlig talt stor tillitt til at den kinesiske stat vil holde stramt i tøylene gjennom hele kjeden - ikke minst vil importleddet være ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger