0

Vanskelig å starte når det blir under -10 c?

spurt 2021-02-04 13:56:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei har en Toyoata Corolla 1.4 Diesel 2006 modell. Veldig pålitelig og lite feil med bilen. Vi har hatt bilen siden den var ny. Eneste problem er at den er vanskelig å starte om vinteren. Har skiftet alle glødeplugger, skiftet nytt batteri og dieselfilter. Testet at glødepluggen får strøm fra batteri når jeg vrir om nøkkelen. Likevel har jeg problemer når kuldegradene er under -10 og bilen har stått over natta. Ved -5 og varmere har jeg derimot ingen problemer. Da starter bilen alltid på første forsøk. Hva kan da være galt med min bil??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

14 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-09 21:33:04 +0100

Takk for oppdatering og et godt tips som kan hjelpe flere! Lykke til videre med en bil som nå har blitt den reneste vinterbilen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-09 01:36:24 +0100

En liten oppdatering. Nå som vinteren ha kommet igjen har jeg faktisk endelig funnet problemet til at min bil ikke starter.

Nå i sommer fikk jeg endelig tid og guts til å skifte den fjerde glødepluggen som Toyota ikke fikk ut. Det jeg da merket var at da jeg hadde løsnet glødepluggen fra gjengene fikk jeg fremdeles ikke glødepluggen ut. Årsaken var karbon dannelse nede i glødeplugg hullet som gjorde at den satt ganske godt. Brukte en skrutrekker og greide og lirke den ut av hullet. Testet deretter for å se om glødepluggen var funksjonell. Det var den. Etter det gjorde jeg et søk på youtube og kjøpte meg en glødeplugg reamer for å fjerne karbon oppsamlingene i alle glødeplugger. Fikk ut en del karbon i hver av glødeplugg hullene. Satte tilbake glødepluggene og etter det har bilen startet selv ved -12 i de siste dagene. Vil foreløpig konkludere med at årsaken til mine startvansker var karbon oppsamlinger i glødeplugg hullene som har medført at det ikke blir tilstrekkelig nok varmt til diesel antenning ved kuldegrader. Å rengjøre glødeplugg hullene med reamer har gjort susen for min del.

mvh

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-14 20:21:56 +0100

updated 2021-02-15 18:06:37 +0100

Nja ikke helt nødvendig å koble til diagnose verktøy mulig du ser hvor fort den snurrer på turtelleren din men du må ha en referanse om hvor fort den skal snurre rumdt av Toyota verkstedet Økende returtrykk betyr stort sett slitene dyser men mulig dyserens hjelper det kan ikke jeg si noe om da jeg ikke tror på mirakler på flaske. Ville ikke tatt bryet med å fjerne glødeplugg som sitter fast da som du sier den kan knekke. Ta en ledning mellom batteri pluspol og bare sveip over kontaktpunktet på toppen, hvis du ser litt gnistring er den i orden og ville latt den i fred. Glødeplugger er slik at de virker eller ikke virker, når verksted sier at bare tuppen skal gløde er nok ikke det helt riktig, når du setter strøm på de lenge sprer varmen seg raskt og et par sekunder er nok ang test av funksjon. Kompresjon kan sjekkes ved å ta av oljepåfyllings lokket til motoren når den går og legge på plastfolie over toppen, suges den ned er det brukbar kompresjon og blåses den opp som en boble så er det for mye trykk i beivhus og amtagelig dårlig kompresjon. Dette er en fattigmanns kompresjons test og duger ikke som diagnose men gir en pekepinn på om det er undertrykk eller overtrykk i veivhus.

Mvh Kviasen .

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-12 12:40:07 +0100

updated 2021-02-12 13:54:23 +0100

Hei igjen nå har jeg fått svar fra Toyota. De har kjørt diagnose på bilen og fremdeles ikke funnet noen feil. Mekanikeren har fysisk tatt ut glødepluggene og sjekket at de gløder. Han fikk ut kun 3 av glødepluggene. Den 4. satt godt til og han ville ikke ta sjanse da den kunne brekke. Av de 3 glødepluggene som han fikk ut virket alle sammen. Men han sa det var vann i den ene glødepluggen. De to andre glødepluggene mente han det var noe feil i da hele den nederste delen av glødepluggen glødet. Han mente kun tuppen av den nederste delen skulle gløde da varmen skal konsentreres kun der. De anbefalte meg å skifte alle 3 glødeplugger som de fikk ut for å se om det kan hjelpe. Jeg sa at glødeplugger kan jeg skifte selv. (Alle glødepluggene er skiftet ca. 2 år tilbake og kjørt ca. 20k etter det.)

Dessuten, ut fra diagnosen og graf kunne mekanikeren se at retur dieselen var litt høy. 0,16 var verdien hvis jeg ikke tar feil. Vet ikke hvilken benevning det er. Men han mente det var litt høy og anbefalte meg en drivstoffrens slik at det evt. kunne fjerne urenheter fra innsprøytningssystemet. Toyota brukte et stoff som het BG 245 som skal være veldig konsentrert og effektiv. De fylte på og jeg skulle ikke etterfylle helt til tanken blir nesten tom.

Det er de to forslagene Toyota har anbefalt at vi gjør i første omgang. Jeg skal selv ta å skifte de 3 glødepluggene. Den 4. som de ikke fikk ut har jeg regelrett dynket på med wd-40 i flere omganger. Skal prøve å kjøre motoren varm i flere omganger og fortsette med Wd40 før jeg går løst på den 4. og problematiske glødepluggen. Skal prøve å vente noen uker da jeg har lest hvor dyrt det kan bli om den knekker. Fikk ikke lånt garasjeplass i varm garasje i går og i dag ville bilen ikke starte. Jeg skal skifte 3 glødeplugger og forhåpentligvis den 4. også. Kjøre tanken tom og se drivstoffrensen har hatt effekt og vil da komme tilbake med ny oppdatering.

Toyota nevnte ingenting om starteren. Og jeg glemte dessuten å spørre. Hvordan kan jeg teste om jeg trenger en ny starter Kviasen? Er det noen test jeg kan utføre for å bekreftet at starteren er sliten?? Eller må man koble til live diagnoseverktøy som du nevnte ovenfor.

mvh

Empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-11 20:20:27 +0100

Ja vi vemter i spennimg Empaza på hva som skjedde med bilen hos Toyota. Hvis de har hatt bilen i 3 dager lover det ikke helt bra.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 20:36:46 +0100

updated 2021-02-09 20:41:03 +0100

Nå er bilen levert inn til Toyota Oppsal. Skulle egentlig få tilbake bilen i dag men fikke en telefon på ettermiddagen at de fremdeles ikke har greid å finne årsaken til at bilen ikke kaldstarter. Må vente til i morgen slik at den får stå ute over natta og at de fortsetter å feilsøke når problemet faktisk eksisterer på morgenkvisten. Håper inderlig ikke at det er problem relatert til kompresjon. Kan det være at når jeg får startet bilen (også på sommeren) og ruller de første meterne i første gir er det veldig lite respons på bilen når jeg gir gass. Ingen rykk og napp men at når jeg trår inn gasspedalen er det en veldig sen forsinkelse før bilen skyver fremover. Kan dette være et tegn på dårlig kompresjon??

Toyota har sagt at de har diagnotisert bilen men ikke funnet noen feil foreløpig. Regner med da at de også har sjekket starteren med diagnoseverktøy. Venter litt i spenning om de finner feil til problemet eller om det blir å anta at det er dårlig kompresjon. Skal gi oppdatering når jeg hører fra Toyota.

mvh empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 08:50:35 +0100

updated 2021-02-09 11:56:23 +0100

Hei En starter kan absolutt gi problem med for mye strømtrekk og igjen ha problem med å svive fort nok rundt. Noen biler har tilogmed måttet oppgradere starteren på bilen med en som går fortere rundt nettopp av de årsaker som er nevnt her. Mener at Toyota lett kan se om starter går fort nok rundt ved å koble på live data diagnoseverktøy. Vet ikke helt om din bil har dobbelmasse svinghjul men de kan gå i oppløsnimg og gir kroniske starter problemer på noen biler.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-08 23:34:20 +0100

Det at starteren kan også slites og kan være vanskelig å starte i kulde er nytt for meg. Trodde at startmotoren enten virker eller så virker den ikke. Ikke at den kan være påvirket av temperatur som et startbatteri. Nå har jeg bestilt time hos Toyota i første omgang slik at de kan feilsøke problemet. Håper det er noe annet enn dårlig kompresjon. For med en så gammel bil vil det være lite hensiktsmessig å foreta en kompresjonstest da den er relativ kostbar. Har i så fall lært masse og takker igjen for ditt svar.

mvh

empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-07 12:20:49 +0100

updated 2021-02-07 12:22:02 +0100

En ren tipping her er et par timer arbeid og en slags engangs avskriving av måleutstyr så La oss si et sted mellom 2000 og 3000 kr, trykket bør være mellom 18 og 22 bar på alle sylindere viser den særlig lavere er nok tiden inne for å begynne å spare til ny bil. Har ikke nevnt det enda men starteren kan også slites og problem med den kan lett gi start problem ved at den går tregt rundt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-07 11:34:57 +0100

Hei igjen og takker for ditt engasjement og din ekspertise Kviasen. Jeg har alltid brukt helsyntetisk motorolje og skifter som regel 1 gang i året på sommeren. Jeg kjører mellom 10-12000 km i året. Blir nok til at jeg må anskaffe meg motorvarmer. Men blir fortsatt litt nervøs når jeg er ute i feltet og bilen må stå uten motorvarmer i flere timer. Å skifte dyse på denne bil blir uaktuelt, som du sier vil nok rep.kostnadene overstige bilen verdi. Vet du hvor mye en kompresjonstest koster? Hadde vært litt gøy å få det konstatert da jeg ble enda mer nysgjerrig. Tanken min var å forlenge levetiden 2 år til da bilen akkurat har vært gjennom EU godkjenning i tillegg til at jeg har utbedret en del andre ting. Min neste bil blir nok ikke en diesel!!!

mvh Empaza

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger