Fossilbil fremover
Hei. Om man skal velge nyere brukt fossilbil, hvilket drivstoff er smartest mht. fremtidig pris og leveranse av denne type drivstoff?
Hei. Om man skal velge nyere brukt fossilbil, hvilket drivstoff er smartest mht. fremtidig pris og leveranse av denne type drivstoff?
Her likestiller jeg bensin og diesel. Begge deler vil være gangbart i flere år framover. Forhåpentligvis.
Man ser for eksempel at en del nyere dieselbiler er veldig etterspurt på bruktmarkedet nå. Rett og slett for at det har vært få solgt de siste årene og dermed er utvalget lavere enn etterspørselen – med dertil høye priser.
Nyere Volvo med diesel er etterspurt. Det samme er nyere Subaru Outback med bensinmotor.
Jeg tror ikke man skal være redd for å kjøpe nyere fossilbil. Noen skal ha de uansett. Også om et par tre år. Biler taper seg i verdi uansett, enten det er el, eller fossil.
Jeg har kjørt diesel i mer enn to tiår, og ville valgt diesel igjen om jeg skulle komme i den uheldige situasjon å måtte bytte bil før jeg går over til tog og taxi på heltid. Det er så enkelt som at mitt kjøremønster, mine behov, tilsier at diesel er en smart ting. Det eneste vi kan være sikre på her hjemme, er at både diesel, benzin, gass, hydrogen, biofuel og ikke minst elektrisitet, vil bli avgiftsbelagt så det holder - "for miljøets skyld"! Ja, hvilken overraskelse - strømmen vi putter på elbilen og varmer opp husene våre, er jo faktisk også avgiftsbelagt, og senest i forrige uke spretter politikerne korken på champagneflaska når man endret kriteriene for nettavgiften på et slikt vis at vi alle betaler så det svir for å dekke en sårt tiltrengt oppgradering av nettet - en del av bildet der er som vi vet - "elektrifiseringen" av ditt og datt....inkludert sokkelen! Fort gjort å glemme, men alt har sin pris, og når Ola og Kari Nordmann ser seg selv i speilet, ser vi hvem som betaler!
Sånn er det bare, derfor velger man ut fra de behovene man har. Kostnadene i det lange løp er det ikke godt å si noe om, men min subjektive oppfatning er at det jevner seg ut uansett. At jeg satser på at diesel ikke vil stige opp gjennom taket, bygger jeg dels på at diesel er en kritisk faktor for å holde AS Norge i gang, alt fra jordbruk til industri og varetransport, enn si toget, er avhengig av diesel....da er det ikke helt liketil å avgiftsbelegge diesel hinsides enhver fornuft. Men at det kommer en form for "bruksavgifter" for hver kilometer vi kjører....? You bet! Men den kommer til å basere seg på enten en form for "kilometerteller" basert på GPS, eller en drøss "innkrevingspunkter" overalt der vi ferdes - alt ettersom....eller en forhøyet årsavgift - kall det gjerne "veibruksavgiften". The Bottom Line er at det SKAL koste å eie og bruke bil i Norge, det ble bestemt en gang i tidenes morgen, og p.t er altså diesel, gjerne i en hybrid drivlinje for å ha en Ole- Brum strategi, det kortet som peker seg ut som nogenlunde fornuftig. Dog har jeg dessverre ikke krystallkule.
Spurt: 2021-06-14 09:30:44 +0200
Sett: 93 ganger
Sist oppdatert: Jun 14 '21