0

El-bil problematikk.

spurt 2021-07-28 16:23:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg er en person som er glad i bil og liker å kjøre. Har lest mengder av tester opp gjennom årene. Har noen ganger lurt på habiliteten til journalistene da jeg har eid noen av bilene som har vært testet og har nok ikke vært helt enig med journalistene. Nå kan dette skyldes at smaken er som baken, men jeg har uansett lurt på dette noen ganger. I de senere årene hvor elbilene har kommet på markedet og blitt mye bedre (har fulgt med på dette siden Think) har problemstillingen over blitt mer aktuell. Jeg er som sagt glad i å kjøre bil og kan til tider kjøre "inspirert". Uansett, her kommer spørsmålet mitt. Hvorfor skriver dere ikke om bremselengde på elbil (sammenligne to like biler hvor den ene er elbil og den andre har bensinmotor, hvorfor skriver dere ikke om kurvedynamikk og kjøreegenskaper? Etter å ha hatt elbil i 1 år må jeg innrømme at bremselengde og kurvedynamikk på en bil som veier 2,5 tonn er helt annerledes (mye dårligere) enn en bil som veier 1,7 tonn. En elbil er jo som å kjøre en bil full av sement, stopper sent og kurvedynamikken er katastrofal. I Norge er dette spesielt relevant på vinterføre. Det samme gjelder rekkevidde. I bykjøring om sommeren oppnår jeg bilens oppgitte kjørelengde. På 110 motorvei (pluss litt over fartsgrensen øker forbruket med 20%). Hva med ladeproblematikk? På hytta har jeg en 10 ampere sikring. Her tar det da 36 timer å lade batteriet. Kan selvfølgelig stoppe på en lynlader osv, men dette er uansett reelle problemer i hverdagen til en el-bilist. Hvorfor benevnes ikke dette i det hele tatt av dere biljournalister?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-28 17:18:30 +0200

updated 2021-07-28 17:18:58 +0200

Vel tror nok iallefall at det er rikelig debattert på dette forumet hvis du blar deg litt tilbake i trådene her, du har kanskje bare ikke sett og lest de. Ja sier seg selv at du trenger litt lengre stopplengde med 2500 kg vs 1600 kg men det er nok ikke riktig det som opptar mest da det også finnes fossil biler med denne vekten som ikkke bremser det grann bedre. At du har en 10 amp på hytta og at det tar en evighet joda det er omtalt i bøttet og spann men det er jo mest du som forbruker som skal lete frem info og starte en Google session og ikke forvente at dette lander i postkassen din for det tror jeg faktisk ikke det gjør her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-28 22:22:56 +0200

Vel, dette med ladekø, ladetid, den evige undringen om hva det faktisk koster å lade hos den ene eller andre tilbyderen av lading langs veien, enn si denne lille bagatellen med at rekkevidden på en elbil er såvidt begrenset at variasjoner som følge av temperatur og føreforhold aber pløtzlich blir et faktisk problem som ødelegger moroa for de bolde elbileiere, er, som du antyder noe som på mange vis er nærmest tabu å nevne, enn si diskutere i det offentlige rom! Dels er det så enkelt som at det har gått prestisje i den symbolpolitikken som elbiler unektelig har blitt, dels har vi en elbil-lobby som nærmest overkjører alle som måtte heve stemmen og antyde at det faktisk er sånn at elbiler ikke er for alle! Noe kynisk sett, av og til får man en sterk og nagende følelse at elbil-fanboyza praktiserer en "er du ikke med oss, så er du mot oss" retorikk!

Men joooooooooooo.....det er faktisk mange høyst reelle problemer med elbil i ein vanleg kvardag ! Gullreka nevnt over er på ingen måte uttømmende, og det verste er at det vil ta mange, mange år før vi har en løsning på disse problemene: for at landet skal kunne "elektrifiseres" i tråd med politikernes vyer, må både høyspentnettet og distribusjonsnettet for elektrisk kraft oppgraderes, det medfører enorme kostnader, og det er en så stor oppgave at bare første fase vil ta minst 10 år! Det er faktisk ikke så mange månedene siden det ble vedtatt å (prøve å) komme i gang! Dernest er det denne bagatellen med batteriteknologi: selv om elbilfanzen lever i fornektelse, Li-Ion teknologi som jo er nærmest enerådende i dag, har begrenset levetid - uansett hvordan man vrir og vender på det, uansett hvor optimistisk man forsøker å være. Dernest har Li-ion relativt lav energitetthet ifht vekt, det koster flesk, det er en teknologi som medfører betydelig forbruk av kritiske råstoffer, og ikke minst: utslippene ved produksjonen er massive. Ny batteritekonolgi er noe som tvinger seg frem, men voooops....da skjer det plutselig noe med verdien på dagens elbiler!

Ser vi igjen på de mer praktiske sidene, er det mer enn en elbil som har svært kostbare deler, enn si svært arbeidskrevende prosedyrer for såvel reparasjoner som utskiftinger av deler. En unevnelig amerikansk produsent har også problemer med å kunne levere såvel verkstedstjenester som reservedeler - det har man faktisk hatt like siden begynnelsen. La det være sagt at også andre produsenter av elbiler har slike problemer i større eller mindre grad! Og når du er inne på dette med vekta...en unevnelig amerikansk produsent leder jo faktis kan her: som du jo er inne på, når vekta overstiger to tonn, ja da skjer det noe med absolutt alt som har med dynamiske egenskaper å gjøre! Kjør bak en Ta på en vei med normale svinger og bli betenkt! Kjør bak en Ta på en vei som har litt mer krevende svinger og bli lettere sjokkert! Nå vil selvfølgelig fanboyza skrike opp og forsøke å ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-29 17:40:11 +0200

Antar at trådstarter har rett i sin påstand om at elektriske biler har noe reduserte dynamiske egenskaper. Til gjengjeld scorer de høyest på komfort. Lavt tyngdepunkt, lavt støynivå og tyngde nok til å ikke bli påvirket av småsprett i norske vegdekker. Når myndighetene snart vedtar ny tariff for strømforbruk løses også problemer med effekttopper i nettet. Da vil vi motiveres økonomisk til å fordele forbruket vårt over døgnet. Det er effekt som vil kunne bli utfordring med dagens tariff. Ikke energimengden. Etter mer enn 1,5 år, snart 2 år, som eier av elbil kan jeg med hånden på hjertet fortelle at ingen bekymringer som motstanderne trekker frem har truffet meg ennå. I hvert fall slik jeg bruker bilen. I farten klarer jeg ikke å finne noe som helst negativt med å kjøre elektrisk. Jada - de politisk styrte godene KAN bli borte, men de er der nå ! Og prisen på drivstoff er latterlig lav. Rundt 25 øre pr km for min del. Jada - strømmen kan bli dyrere, men det kan nok diesel også ??

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-29 19:46:24 +0200

Om man ikke kaster seg på en uendelig skare av ja til elbil så er det på sin plass å belyse konsekvenser og eventuelle baksider og følger uten å da lett bli oppfattet som motstander, jeg kjører gjerne elbil eller hydrogenbil jeg eller hva fremtiden måtte komme med av drivalternativer så tror nok det lett blir slik at de som har en mening eller et argument oppfattes som elbilmotstandere men slik er det ikke. Det er de ihuga elbilfantastene som mener at elbil skal redde jordens forurensings problem og da kjøper elbil før alt er tilrettelagt med nødvendig fornybar energi for produksjon og bruk som trolig hevder at tenker ikke alle som dem så er man motstander men nei noe mere nyansert er det nok. Vi kommer kanskje dit en eller annen dag i fremtiden men det er nok ikke bare bilparken som må oppdateres, hva med de myriadene av 500000 tonn store containerskipene som i røysevis krysser Atlanteren hvar dag for å levere billige varer fra Kina som vi kjøper i bøtter og spann. Eller flyene som frakter på millionvis av turister hit og dit fordi de ønsker et glimt av sol ? Når tror dere disse blir elektriske ? Vi liker alle tanken på at vi har slått et slag for miljøet og ja vi kan kjøpe en elbil men vi kan også slutte å kjøpe billige importerte Kinesiske varer og holde oss i det faktisk flotte landet som Norge jo er uten å måtte dra til syden 2 ganger i årer ellers blir det på grensen til selvbedrag her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger