TV 2 Play
Min konto
0

Ødelagte gjenger ved hjulskift

spurt 2021-11-11 15:24:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Vi har nettopp hatt inne en bil på verksted, hvor gjengene i ene hullet i hjulnavet har blitt ødelagt ved dekkskifte(?). Bolten var helt fin, den ble skrudd inn for hånd, og deretter med hjulkryss. Denne bolten ble det ikke brukt kraft i, da den kun gikk rundt og rundt. Man kan skru inn bolten fint fra starten av, men den fortsetter bare rundt og rundt. Bolten kan ikke dras ut, men må skrues ut. Så det er kun siste delen som gjenstår for å stramme til. Dette vil vell tyde på at bolten er satt inn riktig og ikke skeivt?

Verkstedet mener dette ikke skal gå på garanti.

Kan det virkelig stemme? Verkstedet kunne også fortelle at bare denne uken, har de hatt inne 3 tilsvarende biler med samme feil. Dette må vell bekrefte produksjonsfeil/lav kvalitet i stålet eller gjengene?

Når bolten ble tatt ut, skal det nevnes at gjengene på den er helt fine.

Her snakker vi en peugeot 208 2019 modell.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-11 16:00:41 +0200

updated 2021-11-11 19:20:48 +0200

Beklager her er det så mye brukerfeil at å tro man får dette på garanti er helt nytteløst, det kan være så mange tilsvarende biler det vil men saken din er desverre tapt. Alle biler har samme oppsett med en splines bolt som blir presset inn i navet og der man setter på en mutter og har vært slik i sikkert 30-40 år. Andre varianten er bolter som på din bil der det er gjenger i navet og bolten gjenges inn. Går man løs med luft maskin på en bolt så blir nok resultatet ymse alt ettersom hva slags maskin man bruker men at dekkverksted eller bilfabrikant tar dette på garanti nei det tror jeg ikke. Ting skjer i Mc Murphys univers men man sitter som regel med svarteper selv. Joda men jeg kan trygt si at å utfordre Peugot på produksjonsfeil i gjenger eller materialkvalitet blir en endeløs ørkenvandring for din del da bevisbyrden kommer til å ligge på din kappe og den kampen kommer du til å tape.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-11 22:34:53 +0200

At det er flere med samme feil, bekrefter med rimelig grad av sannsynlighet at det er litt for mange som har spist spinat og hat litt for mye styrke i armene når de la om hjula i år - eventuelt litt for mange som har løpt og kjøpt batteridreven muttertrekker fra Mitwaukee uten å kjøpe med momentstav. Det du beskriver, er mao ganske vanlig. Slik jeg forstår deg, gjelder dette også kun en bolt, om det hadde vært en produksjonsfeil ville du sannsynligvis blitt rammet av andre hovedsetning: en feil kommer sjelden alene! Første hovedsetning er at MaMurphy er med oss hvor vi går - og tro meg - det er ufattelig enkelt å dra gjengene flintskalla! Om jeg tolker deg rett, har du trukket til bolten og vært en smule uheldig: gjengene i navet er dratt flintskalla et støkke inne.

Sånt skjer, jeg lærte av storebror for 48 år siden at jeg ALDRI skulle holde helt ute på armene på hjulkrysset når jeg trakk til! Ja, det avhenger jo selvfølgelig av hvor mye styrke du har i armene, men jeg bruker luftrekker med momentstav FØRST - deretter bruker jeg en latmannsarm for å sjekke at boltene sitter - likeledes når jeg ettertrekker etter noen mil. Men jeg holder typisk neven 20 cm fra enden der pipa sitter - jeg trekker IKKE IKKE IKKE ut hele lengeden på dette verktøyet og trekker til av milde makter fulle 50 cm ute. Og bare så det er sagt: jeg bruker EN hånd til å styre pipa med - og EN hånd til å kjenne etter - med MODERAT kraft Du skal ALDRI trekker til så du hører at det formelig skriker eller kommer knekkelyder - det er lyden av gjenger som går til Jesus!

Ellers er en enkel momenttrekker en grei ting å ha for å lære seg hvor lite kraft som egentlig trengs. Og ja, kanhende stålet i navet på bilen din er noe mykere enn boltene, men det er faktisk ganske vanlig - boltene bå være sterkere - da bruker man en annen, hardere legering. Derved er du en smule stuck om du vil prøve å bevise noe her - jeg ville nok vært litt oppmerksom ved neste hjulskifte - og tatt det derfra om det aber pløtzlich skjedde det samme med resten av boltene. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar