TV 2 Play
Min konto
0

Summelyd i dashboard

spurt 2022-04-12 06:01:07 +0200

anonym bruker

Anonym

Heisann!

Har fått en irriterende lyd i interiøret i min ellers (relativt) strøkne 2011-modell Ford Kuga. Lyden virker "elektrisk", er ganske konstant og mest fremtredende rundt speedometer/turteller og nedover under rattet. Tror det kan være temperatursensoren til klimaanlegget som lager lyden, men det er en ganske klønete operasjon å plukke ut sensoren for rengjøring/bytting og ønsker derfor å være sikker før jeg setter av en dag til dette.

Er godt over middels handy og bilinteressert, men har lite erfaring med fiksing av bil. Lurer derfor på om det er mulig å diagnostisere summelyden ved å ta ut/inn sikringene? Hvis dette er en real plan, hva bør jeg i så fall være obs på?

PS: Lyden kommer på i det elektronikken kommer på, så trenger ikke å leke med motorsikringene, kun de inne i hanskerommet.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-12 10:09:20 +0200

En temperatursensor er ofte av den passive sorten, gjerne en temperaturavhengig motstand. Denne motstandsverdien avleses ved å legge en spenning over motstanden, med utgangspunkt i dette vil det være seg en enkel elektronisk krets eller en mikroprosessorstyrt kontrollenhet - kall det gjerne en styringsboks - regulerer klima-anlegget i bilen din. I en feiende flott bil som din, er det den siste varianten som gjelder.

At en passiv komponent som denne sensoren jo er, skal kunne gi lyd, det er lite sannsynlig, men at det er annen leamikk som kan gi lyd, det er det legio muligheter for. Ja, det kan være en konsekvens av feil på temperatursensoren, men selve sensoren gir neppe lyd. Det ALLER første jeg ville gjort, var å ta en telefon til et Ford-verksted, evnt tatt en tur innom sånn at de evnt kunne høre på lyden, er du heldig, er det et kjent problem.

Om det IKKE er det, ville jeg lagt ned litt mer jobb i å lytte meg frem, gjerne med et stetoskop - f.ex en stor skrutrekker med skaftet inn mot øret er en grei erstatning - og tatt det derfra. Husk at du kan gå fra DEN ANDRE SIDEN også - torpedoveggen. Lyden kan forøvrig like godt komme fra en duppeditt som er montert på torpedoveggen: lyd er bølger, bølger forplanter seg. Tenk bare på hvor frustrerende det kan være å finne DEN ENE røykvarsleren der hjemme som piper i røkk og napp når batteriet nærmer seg end-of-life!

HENSIKTEN med denne tilnærmingen er selvfølgelig å redusere "søkeområdet", for NESTE step er å ta frem sikringsoversikten og skaffe seg oversikt over hva som er hva. Og joda, du er inne på noe med det derre med å ta sikringer, men alt blir så meget enklere om du har en viss oversikt FØR du går i gang - sånn at du i beste fall kan begrense feilsøket til en eller to-tre sikringskurser. Når du med litt flaks finner den sikringskursen som gir strøm til lydkilden, er det igjen tilbake til sikringsoversikten: hva er det som henger på denne kursen? Det er svært sjelden bare "en ting" liksom, det er en hel liten gullrekke som henger på hver og en sikringskurs. Og skal du feilsøke her, ja da er det (minst) to tilnæringer: se på oversikten og gjette.....begynne å plukke ned det som ligger "rundt" den duppeditten som fremstår som mest sannsynlig....og krøsse fingrene for at du finner frem til "den rette". Det som er litt dumt, er at du jo må ha muligheten til å ha spenningsførende kretser når du vel har funnet frem til forhåpentligvis "rett" duppeditt! Det er der du igjen tar frem stetoskopoet - eller skrujernet- det siste fungerer helt greit - du bretter øret inn - plasserer toppen av skaftet mot ørebrusken - helt utrolig hvor godt dette forsterker!

Hva det kan være? Tja, en motor som av en eller annen grunn blir blokkert, evt en kondensator, er det som slår meg som det mest sannsynlige. Det kan OGSÅ være en styringsboks - med f.ex en kondensator ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar