TV 2 Play
Min konto
0

Mercedes 220 cdi 2010 mod

spurt 2022-05-03 09:15:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, er det noe jeg bør være ops. på ved kjøp av en slik bil. Den jeg har sett på har gått 152000 km, ser ut til å være godt holdt. Har hørt om problem med automat gir osv. Hvor ofte må det skiftetes partikkelfilter?

Veldig takknemlig for tips.

Hilsen Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-03 19:27:14 +0200

Du kan lese deg opp på mer eller mindre korrekte "kjente feil" til hodet blir stort og tungt, du vil så alikevel aldri være i nærheten av å kunne sjekke bilen godt nok der ute på tunet hos selger. Ja, du kan se på bilen, gjerne ta ut en utskrift av en sjekkliste fra nett også, og gjøre deg opp en mening om den aktuelle bilen i det hele tatt er liv laga. Men for å få et minimum av trygghet, er NAF-test, 60 pkt eller full, FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten, en må-ha - ikke minst fordi bilen har 12 år på veien. Årene på veien gjør mye mer med en bil enn noen hundre tusen kilometer over to-tre år, les taxi-kjørte biler!

NAF-testen er win-win for både deg og selger, det er som kjent mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, evnt et prisavslag, og selger på sin side får dokumentasjon for at opplysningsplikten er ooppfylt. Akkurat dette med rust er forøvrig alene grunn nok til å ta dette med en NAF-test alvorlig. Også Mercedes ruster, selv om fabrikkbehanldingen etterhvert har blitt blant de bedre. Det har jo med tildels store rustproblemer tidligere å gjøre - man måtte rett og slett ta grep. Men også på Mercedes tørker godstoffet vekk etterhvert, der som ellers, eierne synder ofte mot dette med etterbehandling. Noen eiere har også kjørt bilen sin direkte til "norsk" understellsbehanlding eller fått forhandleren til å ordne dette, det er gull verdt, men også der er jevnlig etterbehandling - typisk med to-tre års mellomrom - påkrevet under norske vinterforhold og veivesenets vintervedlikehold - som jo stort sett består i bruk av salt og kjemikalier som får stålmarken til å hoppe og danse av fryd!

Mhp DPF er dette i stor grad avhengig av kjøremønster. Jeg ville ikke tatt alle sorgene på forskudd, og skulle det oppstå feil etterhvert i din eiertid, er det et kjent forhold at prisene på serice - forsåvidt også deler og rekvisita - er gunstigere i både Sverige og Danmark. Og dette er en "grei" Mercedes, i den forstand at et normalt oppegående uavhengig, autorisert verksted kan gjøre det aller meste på bilen. Og om vår gode venn Helmar er med oss ennå, kommer han helt sikkert med andre kjernepunkter omkring akkurat denne bilen. Min subjektive oppfatning er at det er en helt grei Mercedes, en god venn solgte akkurat sin til en hyggelig pris privat etter mange problemfrie år og kjøpte seg ny Mercedes. I det hele tatt, det kan fort gå bra, men det er bilens faktiske stand som betyr noe, og der bør du få hjelp av proffesjonelle. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar