Bakhjul vs fremhjul
Hva har best fremkommelighet på vinterføre av fremhjul og bakhjulstrekk sett bort ifra vektfordeling, dekk, antispinn osv.
Hva har best fremkommelighet på vinterføre av fremhjul og bakhjulstrekk sett bort ifra vektfordeling, dekk, antispinn osv.
Det er, som du selv er litt inne på, mange forhold som avgjør her. Helt generelt vil jeg på stå at biler med forhjulsdrift nok er de som har best framkommelighet.
Det handler i stor grad om motoren over drivhjulene og dermed vekt over hjulene og marktrykk.
Nå sier du ikke noe om hva du legger i fremkommelighet, det er en vesensforskjell på den derre greia med å komme opp en bratt bakke og komme frem langs mer eller mindre ubrøyta landevei. Og som vi vet, ESP/antispinn kan i store trekk designes på to måter: enten fungerer systemet sånn passe, ja kanhende til og med ganske så bra, eller så er det totalt håpløst! Legio muligheter, hva som er "best" avhenger altså av flere forhold! Og, selv om vi ser bort fra denne gullrekka med de grunnleggende premissene, hvilke dekk du har på bilen til enhver tid, det er den virkelige jokeren her!
Jeg har kjørt noen år og lenger enn de fleste, både i landsdeler med veldig, veldig mye snø i sin tid, og i en landsdel er det blir mindre snø med åra, men desto hyppigere isdekke. Med et yrke og en stillingsinstruks hos mine repektive arbedsgivere som har gitt et behov for å komme frem H24/7, har jeg gjort både gode og mindre gode erfaringer, vi lærer så lenge vi kjører, ikke sant?` Vi blir aldri utlært! For å ta det siste først: firehjulstrekk med mer eller mindre trekkkraft på alle fire hjul, gjerne sammen med en godt designet ESP og en form for diffsperre, er det suverent beste alternativet. Det gir deg først og fremst økt stabilitet og derved økt sikkerhet under alle forhold, sommer som vinter. Dette med bedre fremkommelighet er en ting som følger med på kjøpet, men etter mitt syn av underordnet betydning i forhold til bedre stabilitet. Dernest gjør seriøse, nordiske vinterdekk et hav av forskjell under seriøse vinterforhold. Nokian Hakkapellitta er den suverene vinneren, uansett hvem som har sponsa annonsekassa til de som publiserer dekk-tester det året. Med eller uten pigg, føler du deg uttrygg, velg pigg. Har du erfaring nok til å "lese føret" og tilpasse farta etter forholdene, er piggfritt like godt, men be advised, ha hurtigkjetting i bakhånd. Ikke fordi du ikke kommer opp selv den bratteste bakken med firehjulstrekket, men fordi det er lett å drite i buksa om du skal NED den samme bakken igjen! Stikkord: friksjon, tilgjengelig bremsekraft.
Greit nok, ser vi på bakhjulstrekk, har det en klar fordel ifht forhjulstrekkere: det er for det første enklere å registrere når rumpa slenger og det er på tide å redusere farta. Dette er samtidig en bakdel: rumpa slenger jo unektelig nokså lett da, spesielt fordi en bakhjulstrekker der man ikke f.ex har plassert batteriet bak - som f.ex Mercedes og BMW har gjort innimellom - men også fordi produsentene ofte har levert bilene med litt feite dekkdimensjoner. Om man ukritisk lar seg overtale til å velge lavprofildekk med stort fotavtrykk til vinterdekkene, ja da driter man på draget: dette reduserer marktrykket, vips, så har man vesentlig dårligere egenskaper på vinterføre - både ifht stabilitet og fremkommelighet - på snø og slaps "flyter" bilen som ved et trylleslag. Ja, større kontraktflate kan gi noe mer friksjon på isdekke, men den kloke finner et kompromiss ...
Spurt: 2022-07-13 09:57:47 +0200
Sett: 86 ganger
Sist oppdatert: Jul 13 '22