TV 2 Play
Min konto
0

Pickup - plass?

spurt 2022-08-01 20:11:48 +0200

Hei. Jeg driver å titter på pickup som bil nr. 2. Har en Caddy varebil som bil nr. 2 i dag (2015) men ønsker da å bytte den ut. Og i den forbindelse så har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med :) - Som sagt, en pickup - varebil - Tenkt prislapp ligger på rundt en 200 000 kr - Da jeg er en "stor mann", så er vel egentlig det største spørsmålet, hvem har best plass for sjåføren? I Caddyen som jeg har nå, så har jeg comfort vegg, sånn at jeg kan sitte komfortabelt. - Hva merke / type / års modell bør jeg se på?

Takk for all hjelp og tips på forhånd :D

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-02 10:38:34 +0200

Tja, også jeg er "stor", med kroppsfasong og proporsjoner som mitt store forbilde og min gode venn Julius der nede i dyrehagen i Kristiandsand! Men jeg likevel klarte å sitte sånn passe godt i min gamle mors Skoda Pickup i hine dage, rett nok med setet i bakserte hakk og en pute bak ryggen. Men jeg kjørte altså denne bilen i dann og vann, til og med opp fra Spania til Norge ved en anledning, rundt 3300 km. Flyreisen ned var faktisk mye verre, jeg fikk det aller bakerste setet siden jeg måtte reise nedover i hui og hast for å hjelpe mutter oppover med bilen. Så joda, du kommer nok helt greit ut av det med de fleste pickuper i markedet. Det er så enkelt som å vurdere avstanden mellom seteeryggene og bakveggen, det finnes biler der ute som har null cm mellom bakveggen og setene i normal posisjon. Det er dårlig karma, da får du ikke tilta ryggen nok til at du kan sitte nogenlunde greit.

Men når til og med Skoda Favorit pickup hadde muligheten til dette, ja da er det mange andre som har det også! I ditt ste dville jeg likevel først og fremst sett på "dobbelcabinere", altså fire-femsetere med bakdører der baksetene er tatt ut i avgiftnasjonen Norge. Gjerne en VW Amorok eller Mitisbushi - tror sistnevnte finnes i en slik versjon også i Norge. Evnt Toyota HiLux - det er en av mine store favoritter, robust som få og med LITT plass bak forsetene, også i "kort" versjon. Hvlken du ellers velger, er en smaksak, men busk at biler som er bygd på ramme - som disse jo i stor grad er - er utsatt for kritisk rust. Med 200.000 i spill er en NAF-test obligatorisk - FØR kjøpekontrakten underskrives - uansett hvor mange "tilstandsrapporter" og EU-kontroller som måtte foreligge. Det er så enkelt som at sistnevnte sier alt og ingenting om bilens faktiske tilstand. Der er NAF-testen et vesentlig bedre alternativ. Koster litt, men det koster uendelig mye mer med skjulte feil og mangler.

Og nei, selv ikke en faglært bilmekaniker klarer å "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger. NAF-test er win-win for begge, du får et minimum av trygghet, selger får dokumenert at opplysningsplukten er overholdt, splitt gjerne regninga. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etter - evnt avtaler dere en passende prisreduksjon. Og er det begynnende kritisk rust, går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute.

Hva du bør velge? Amorok er noe mer komfortabel, mens Mitsibushi er sånn passe komforabel og sånn passe pålitelig. Toyota sin variant over temaeter grei nok mhp kompfort, men er med god margin en av verdens mest robuste og driftsikre biler. Og bare så det er sagt: firehjulstrekk er en god ting med en pickup, dels fordi det utvider bruksområdet, dels fordi du får økt sikkerhet, økt fremkommelighet. Det å trekke tunge slep med kun forhjulstrekk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-02 13:42:22 +0200

Tusen takk for et godt og gjennomtenkt svar :) Skal ta med meg forslagene din ang bil, har og hørt at man bør gå for de med motorer på 2.5 l med tanke på kraft når man først skal dra noe (som f.eks. campingvogn / bil henger m.m.). Og etter hva jeg har sett så komme de fleste amarok med "bare" 2.0 l motorer?
Men en Toyota Hilux kanskje kan være noe, pluss at jeg må si at jeg synes Frod sin Ranger er ganske fin :D Men ja, får ta meg en rundt å prøve kjøre først og fremst litt. Og er helt enig med deg at en NAF test er ikke å undervurdere! Igjen, takk for svaret :)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-02 14:25:55 +0200

Så senest i går en Amork med mange flotte bokstaver på rumpa, bla "V6"! Men noe kynisk sett, om du ikke skal kjøre mye med slep på si fra halvannet tonn og oppover, holder det i lange baner med en mer "normal" motorisering. Mener det er mer enn nok å velge i, det jeg ville hatt i bakhodet i ditt sted, var begrepet "kompromiss": jeg ville prioritert å skaffe meg en bil i best mulig stand fremfor en bil med f.ex mest mulig motor. Dernest er jeg blant dem som tenker at det enkle er ofte det beste: ja, Amorok er feiende flott, men HiLux er litt som Lada Niva, men med japansk kvalitetskontroll og enda mer robust. Toyota har lange og gode tradisjoner for ikke å endre på noe som fungerer, og selv om jeg er allergisk mot japanske biler generelt, Landcruiser og HiLux står øverst på den meget korte listen over japanske biler jeg kunne tenkt meg om jeg hadde anskaffet meg hytte ute i skauen i russisk Karelia eller på annet vis måtte erkjenne at min ganske så ordinære stasjonsvogn med firehjulstrekk ikke lenger hadde vært tilstrekkelig :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-02 17:09:34 +0200

Jo men du glemte Ford Ranger da Mr N Wolf.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-03 16:38:47 +0200

Jaaaa....kamerat Wizard har selvfølgelig rett....og jeg nevner da Ford....uten å gå spesifikt inn på Ranger. Jeg er kanhende litt for opphengt i egne preferanser? Inne i mitt hode står likevel fortsatt de tre jeg nevnte på pallplassene! Men selvfølgelig, det er da saktens en drøss Ranger å velge fra latterlig lave priser og opp til de 200! HER finner du hele gullrekka: https://www.finn.no/car/used/search.h...from=0&priceto=210000&sort=PUBLISHED_DESC

Som nevnt, Ford er det hederlig unntaket når vi snakker mer eller mindre amerikansk her, mener Ranger bla blir satt sammen i Syd-Afrika, uten at det er noen dårlig ting.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar