0

Hvordan bør en moderne dieselbil kjøres?

spurt 2022-08-25 17:32:30 +0200

anonym bruker

Anonym

I den moderne dieselmotoren er det mye som kan gå galt. Spesielt er problemer med blokkerte EGR-ventiler, tette dieselpartikkelfiltre og slarkete dobbelmassesvinghjul, eksempler på ting som får dollartegnene til å tindre in enher bilmekanikers øyne. Mitt spørsmål er, hvordan kan jeg som bileier gjøre mitt for at spesielt disse tingene holder så lenge som overhode mulig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-25 21:35:01 +0200

Et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling med jevnlig etterehandling, er en god begynnelse. En del av dette er at man sørger for å skifte motorolje og filter - ALLTID filterbyttte ved oljeskift - hver 15.000 km - maks 20.000 km ved et kjøremønster med overveiende langkjøring. Dernest sørger man for å ha oversikt over skiftintervaller for eventuell automatkasse hhv Haldex-system osv osv.. Og "longlife-service", det er noe man glemmer like godt først som sist, det burde vært forbudt ved lov. Den som ser på en sprengskisse av en TDI-motor (og for den sakens skyld, andre dieselmotorer med høy trimmingsgrad) vil forstå hvorfor rimelig kjapt! Nei, nei og atter nei, "longlife" olje er IKKE bedre enn vanlig hel eller delsyntetisk olje, den samler opp like mye snafs og ikke minst kondensvann som tidligere, vi ser det bare ikke like lett! Og som vi vet, den eneste veien ut fra motoren for dette snafset, er gjennom tappepluggen og filterbytte.

Dernest kjører man med vett. Det innebærer at man kjører på momentet, slik som vanlig er med en dieselmotor, typisk har man anvendbar kraft fra rask tomgang til si 3-4000 o/min, men for min del foretrekker jeg å gire ved 2000 o/min. Speseilt på kald motor er det viktig å unngå å jage turtall, og kald motor - med det mener jeg at man kjører med conduite til olja er gjennomvarm - dvs et par mil i sommerhalvåret, noe mer når det blir kaldt i været. Bruk gjerne også dieselvarmer eller motorvarmer på vinteren, det lønner seg på flere måte.

Når man kjører på momentet og ellers passer på at motoren jobber lett og ledig, kjører man samtidig jevnt. Det kommer av seg selv, dette sammen med resten av gullrekka over bidrar til å holde sot og koksavleringer unna med de fordeler dette har ifht EGR og tette ditt og datt. Ellers gir det seg selv at et kjøremønster med overveiende småkjøring er dårlig karma, det bør være et visst element av langkjøring - dvs 3-4 mil og oppover - for å unngå a den stakkars motoren klogger ned. Enekte fabrikanter har mer problemer enn andre, men VAG har generelt god kontroll på renseprosessen i DPF - det fungerer faktisk!

For min del har jeg kjørt VW diesel i en årrekke, fra min førte sugediesel som jeg kjøpte med 300.000 km på telleren og en koksa eksosventil (bare å hive på litt parafin eller tennvæske på nesten tom tank innimellom, det ga høyere forbrenningstemperatur og svei av koksa for en stund) til en håndfull varianter over temaet TDI. De førte bilene kjørte jeg til 4-500.000 på kilometertelleren uten nevneverdige problemer, rett nok slapp vi dette tullet med DPF i hine dage, og den keramiske katalysatoren kunne man rett og slett demontere eller slå ut innmaten på når den begynte å single, men alt i alt: greie biler spør du meg! I moden alder kunne jeg unne meg nye biler, rett nok kjører jeg myyyyyyyye mindre, men etter 100.000 km har jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger