0

Oppgradere til Superb med Diesel?

spurt 2022-08-29 09:17:13 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei.

Ønsker større bil med god plass, og etter flere år med gode erfaringer med Skoda ser jeg på Superb som en god mulighet. Da med 4x4.

Spørsmålet mitt er om valg av dieselmotor i en slik (som de fleste som ligger ute har) er et godt og lurt alternativ eller om man skal gå for en av de få som har bensin. Tenker da også på hva som er mest fremtidsretten, om vi tenker at jeg skal ha bilen i 3 - 5 år.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-29 10:19:22 +0200

Jeg tenker at bensin eller diesel her er hipp som happ. Ingen av delene er framtiden, slik det ser ut nå. Importøren vil heller helst ikke selge fossile biler i det hele tatt lengre. Det sier ikke så lite.

Du kjenner sikkert allerede til fordelene og ulempene med henholdsvis diesel og bensin. Dermed blir det å velge det du selv liker best.

Og ikke minst handler det om å lete opp en fin og god bil som er godt fulgt opp med service etc. For øvrig er Superb fine biler som jeg gjerne anbefaler.

Lykke til med bilkjøp!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Mye småkjøring, velg bensin ellers diesel.

AHMOEN gravatarbildeAHMOEN ( 2022-08-29 18:41:08 +0200 )rediger
0

besvart 2022-08-29 21:18:25 +0200

Mange kloke ord her, ellers er dette med "fremtidsrettet" de nada for en såvidt kort tidshorisont som 3 - 5 år. Noe kynisk sett, jeg ville vel lagt opp til å eie en slik bil 10 år eller mer, det eneste du bør ha i bakhodet er at rustbeskyttelsen fra fabrikk på ingen måte er "god nok", det gjelder alt fra VAG og en drøss andre biler, for meg fremstår det mer som en nice excuse fra Møllers side fordri man ikke gidder å bry seg med å sørge for "norsk" understellsebehandling når bilene kommer til landet. Nå sier du ikke noe om hvor gammel bil du tenker på, men er bilen eldre enn 2-3 år, er NAF-test FØR du untertegner kjøpekontrakten en klok investering. Ja, du kan endelig ta utskrift av en sjekkliste på nett og krøsse av, men når du finner en grei bi, da overlater du sluttsjekken til uhildede proffesjonelle. Og nei - "tilstandsrapport" fra selgers eget verksted hhv "nylig EU-kontroll" er ikke riktig det samme, det sier egentlig alt og ingenting.

NAF-testen gir rett og slett deg ekstra trygghet, og selger får dokumentert at opplysningsplikten er oppfylt. Er det feil og mangler, ja da avtaler dere utbedring evnt et passende prisavslag. Begge deler er myyyyyyyyye enklere og ryddigere når testen foreligger FØR kjøpekontrakten er underskrevet. Og når du har kjøpt bilen, tenker du tanken på understellsbehanlding - evnt etterbehandling - om det er mer enn 2-3 år siden bilen ble behandlet sist. Det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn over tid. Ellers er oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20', obligatorisk på såvel TDI som TSI-motorene, du forstår hvorfor om du ser på en sprengskisse av motoren. Longlife-service burde vært forbudt ved lov. En ting til du skal passe på - enn si sjekke at er utført: oljeskift på evnt DSG hhv Haldexsystemet hver 60.000 km. Til og med enkelt merkeverksteder "glemmer" dette, hvorfor må man bare undres over. Det som er litt dumt, er at eventuell fabrikkgaranti forsvinner som ved et trylleslag om skiftintervallene ikke er overholdt på disse tingene. Ikke det at det er sannsynlig at du får bruk for garantien, men om bilen er innafor fabrikkgaranti når du kjøper den, betaler du jo egentlig litt ekstra nettopp for en bil som er såpass ny at den har fabrikkgaranti - da skal sånne ting være utført.

Om du har hattt diesel tidligere og er fornøyd med det, og det fungerer greit med ditt kjøremønster, ja da er diesel sannsynligvis tingen videre. Ja, med ekstremt mye småkjøring, speselt på vinterstid, kan du risikere at DPF tetter og gir deg en warning, men ofte er det ikke verre enn å kjøre si to-tre mil på landeveien, gjerne i et noe lavere gir enn du ellers ville valgt. Men som anført over, har du i alt det vesentligste småkjøring, se hen til 2.0 TSI. Høyere forbruk, mindre tilgjengelig kraft fra lave og midlere turtall, men helt greit for norske forhold, også på en relativt tung bil.

Ellers ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger