TV 2 Play
Min konto
0

Audi A6 - 3l diesel eller bensinhybrid - godt valg i 2023?

spurt 2023-01-23 08:56:57 +0200

Hei. Jeg har vært en fornøyd Volvo-eier en god del år. Har nå en XC 60 Design hybrid som jeg skal levere inn igjen i mai. jeg og min kone er litt over gjennomsnittet glade i bil - og gode, lange roadtrips. Men når vi nå skal vurdere ny bil - slik som markedet endrer seg raskt, er det jammen ikke lett å vite hva en skal velge. Selv om "alt" heller i retning elbil, så er vi ikke klare for å gå 100% elektrisk enda (vi har jo hatt en flott hybrid noen år nå, og har ladestasjon hjemme - men nå ble jo ikke hybridene så attraktive lengre - avgiftsmessig)

Det vi vurderer nå er å gå over på en nyere brukt Audi A6. Gjerne med 3liter diesel-motoriseringen - alternativt bensin-hybrid. Kanskje ikke det mest "fornuftige" - men her spiller selvsagt bilgleden mye inn.

Bruktmarkedet virker å være i stor bevegelse for tiden - så kanskje det går an å gjøre et godt kjøp...

Så spørsmålene er: - Er dette en driftsmessig solid bil å gå for? - Og hvordan i all verden ser bruktverdi-perspektivet ut for disse bilene fremover?

kjøper vi en slik bil nå til våren, så regner vi jo med å ha den i minst 3 år fremover. Og hvordan verden/bruktverdien ser ut om 3 år, er vel kanskje ikke så lett for dere å så heller.

Uansett - vil sette stor pris på noen synspunkter fra dere på dette:

MVH Stein Gunnar Wallevik - årelang interessert følger av Broom-spalten.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-01-23 13:13:16 +0200

Nå sier du ingen ting om hva som ligger i gode, lange roadtrips. I min verden har det vært dagsetapper på 1000 km eller mer, opp og ned til Spania, hhv det vi vel kan kalle "bilferie" i den russiske føderasjon. Min gamle mor trakk konseptet "langt" enda lenger: hun bodde i Spania deler av året, hn tok bla en avstikker via Portugal når hun kjøprte oppover et år. Et annet år fortsatt hun like gjerne til Nordkapp uka etter at hun kom hjem fra Spania. Men uansett om ere ser for dere kjøre virkelig langt eller typisk legger lista på bilferier på alt mellom 1000 og 2000 km, snakker vi om et kjøremønster der langkjøring utgjør et vesentlig innslag. Da faller elbil egentlig helt bort, om man ikke er selsplager da. Stikkord: ladetilgang, ladekø, ladetid, ladekostnader underveis (ikke noe å kimse av lenger!) og ikke minst, denne greia med rekkeviddeangst. Noe kynisk sett: med dieselbrenneren min har jeg lenger rekkevidde på reservekanna enn oppgitt, maksimal rekkevidde på elbilene med lengst rekkevidde. Det setter det i rett perspektiv.

Diesel eller hybrid..? Tja, litt smaken og baken, men en dieselmotor har vesentlig mer umiddelbar, anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Dette medfører både lavt drivstoff-forbruk om du klarer å tilpasse kjørestilen deretter, og det innebærer uovertruffen komfort på langkjøring. Med A6 kan du også gå for en bil med firehjulstrekk, gjerne en sedan om det ikke er stor eller mellomstor hund eller barnevogn i krystallkula i umiddelbar fremtid, da får du mer bil for pengene. Ja, det gir tradisjonelt lavere bruktpris en gang i fremtiden også, men penger som ikke er brukt i utgangpsunktet er uansett en god ting. Jeg ville uten å blunke valgt 3.0 TDI fremfor hybrid drivlinje, ikke minst fordi jeg har for vane å eie bilene mine til jeg ser 4-500.000 km på kilometertelleren, men igjen, litt smaken og baken. Bakgrunnen for at jeg velger å eie bilene mine en stund, er overgangskostnaden, altså kostnaden forbundet med det å bytte bil. Jo oftere man bytter, jo høyere er overgangskostnaden. Og nei, det er ikke sånn at en bil ramler fra hverandre etter 100.000 km, et bilhold uten nevneverdige problemer dreier seg i første rekke om et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling inkludert. Nettopp med A6, eller en hvilken som helst bil fra VAG, er dette alfa og omega, Møller har i all sin visdom bestemt at man skal spare penger på å ikke understellsbehandle nybilene når de kommer til Norge. Påstanden er at "fabrikkbeskyttelsen" er "god nok". Vel, den korte versjonen er at alle som kaster et blikk under Møllers biler, vil oppdage at joda, bunnplata har en beskyttelse som kan holde et par år. Men alt som er montert på bunnplata...hjuloppheng osv osv osv - det er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Det skal du ha i mente når du ser deg om etter brukt A6....begynnende kritisk rust og tekniske feil....A6 er en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-01-23 13:46:36 +0200

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Defintivt et godt bidrag til vurderingen. Har allerede notert meg fra før dette med alltrack - så den styrer vi i så fall klar. Og understellsbehandling/lakk-tykkelse ser jeg er rimelig labert hos flere merker enn Audi... Tenker i så fall å gjøre det samme som jeg gjorde med "Arbeidsfilen - en Ford Transit Custom 2015 modell ) - som også er en stabil og god dieselbrenner: Kløpte et kit med Lanofilm, koblet opp med en høytrykk - og understellsbehandlet hele bilen selv. En rimelig og god beskyttelse som forhåpentligvis bedrer levetiden til understellet noen år....

Vedr. roadtrips for oss - så er det ikke bare kjørelengde - men i det hele tatt den gode kjøreopplevelsen underveis - inklusive kjøremusikken .-) Så det er bl.a derfor "lokomotivet" A6 frister, med en 3l med godt drag. Og ikke minst lyd! XC60 en vi har nå er jo helt topp - men det er litt kipt med omtrent 400 hester (elektrisk inkludert) som så vidt gir lyd fra seg. Og det skal sies at å hente ut maks hester fra en 2 l motor ikke er helt OK i min "bok" - selv om jeg forstår det er mange grunner hvorfor de gjør dette.

Eksempel: en Volvo Penta 300hk dieselmotor (til motorbåt) fra 1972 går (med godt vedlikehold) like godt i dag. Volvo brukte akkurat samme motoren i et par tiår etterpå, men hentet mer og mer hester ut av samme blokken. Holdt disse motorene like lenge? De gjorde ikke det nei....

Igjen: takk for svar, og for en god og relevant bil-side.

MVH Stein Gunnar

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar