TV 2 Play
Min konto
0

gjere service sjølv???

spurt 2023-03-12 15:26:44 +0200

anonym bruker

Anonym

Eg har ein meget pen audi a6, eg har alltid tatt service på bilene mine før, men no eg har ein litt nyere bil med lavere km stand. vist service er utført etter korrekt annbefaling og på ein riktig måte, i tillegg til at eg fører km og kva eg kva eg har gjordt i service hefte. ViL då bilen få ein redusert verdi om eg vil selle den brukt eller byte den inn med forhandler? og evt kva vil verditapet vere på?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-13 10:25:29 +0200

Nja, det viktigste grunnlaget for en verdivurdering bør normalt sett være bilens faktiske stand, og jo eldre bilen er, jo tyngre vil dette momentet veie ifht bilens alder. Om vi ser litt forenklet på det, vil en bils verdi gå ned med en tilnærmet konstant prosentsats år for år de første 10-12 årene, med derav følgende høye kronebeløp i verdireduksjon de første par-tre årene og suksessivt lavere, om du tar en titt på "Rødboka" eller andre "listepriser" som angivelig skal være basert på "på ruta pris" sånn og sånn, vil du se at det egentlig er en prosentvis nedskrivning i bunnen, med tillegg eller fratrekk ifht påstått "gjennomsnittlig kjørelengde", utstyr ditt og datt, service ikke utført og så videre. Etter 4-5 år vil en bil fremstå som meget lite lite attraktiv å ta i "innbytte" for forhandler, man sier ikke "nei", men innbytteprisen minner veldig ofte om et skambud. Det som er viktig å være klar over, er at det er en vesensforskjell mellom innbyttepris og prisforlangende når bilen blir lagt ut for salg av forhandler. Differenansen skal dekke inn hele gullrekka fra påstått "nødvendig påkost" til "salgskostnader", garantikostnader, de fine dressene til selgerne, like fine lokaler og ikke minst, fortjeneste. I praksis legger man sjablongbeløp til grunn, om man vil overleve, må man være helt sikker på å tjene penger, i dag har grunnverdier som "fornøyde kunder" måttet vike for fortjenestemål.

Om du leser mellom linjene over, vil en del av dette spillet være å legitimere en lavere innbyttepris gjennom "fratrekk" for ditt og datt. Ikke fordi det nødvendigvis betyr noe for utsalgsprisen, men fordi forhandlerens dedikerte målsetting jo er å tjene mest mulig penger. Rett skal være rett, det finnes forhandlere som tar en enkel og grei vurdering, uten å jakte på "fratrekk", og legger seg på et kompromiss, der man har en grei fortjeneste, mens du blir iallefall litt mer fornøyd, egentlig win-win for begge. Men så har du de som går over bilen med lupe, finner en stripe i lakken her, en der, og legger inn et fratrekk for lakkering av den og den flaten med sum stor kroner 10.000 pr flate....selv om man nok bare vil selge bilen som den er.....eller polere vekk stripene. Noen ganger er motivet fortjeneste, andre ganger vil man rett og slett ikke ta inn bilen, men man sier "nei" gjennom et skambud på innbytteprisen. Om du slår til på skambudet, ja da ler man hele veien til banken, om du sier nei og selger bilen sjæl, og likevel handler bil, ler man fortsatt hele veien til banken. Om du ikke er tankeleser eller har en veldig god krystallkule, er det umulig å si noe om hvoordan akkurat din bil vil bli vurdert den dagen du står med lua i handa hos forhandleren og spør om man vil ta din feiende flotte A6 i innbytte på en ny A-8 "med alt".

En ting er at en forhandler som er i feil ende av skalaen her med sikkerhet vil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar