0

E5,E10 og etanolfri 98 oktan bensin

spurt 2023-03-23 00:59:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! I nærmeste fremtid vil dagens E5(5% etanol)95 oktan bensin bli erstattet med nye E10(10% etanol) Biler før 2011 blir henvist til å bruke 98 oktan som skal merkes E5.Skal man virkelig "ødelegge" dagens 98 oktan (som er etanolfri) med 5% etanol? Selv bruker jeg kun 98 oktan på div som lagres for å unngå etanolens herjinger over tid.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-23 10:42:48 +0100

En pen måte å si det på er at vårt lille Norge i stadig større grad er underlagt Brussel. Og der nede i Brussel har man om mulig enda større grad av symbolpolitikk der mantraet "for miljøets skyld" brukes minst like ofte som på det kgl norske storting! Sånn er det bare, og det får vi ikke gjort noe med sånn uten videre. Det eneste vi kan gjøre er å krysse fingre og tær for at tilstrekkelig mange skal få øynene opp for dette før neste stortingsvalg. En helt annen ting er om det finnes partier som har evne og vilje til å gjøre noe med dette.

Når det gjelder dette med etanol, har det jo vært i utstrakt bruk som drivstoff over store deler av verden, se hen til Mexico, Brasil, Cuba, for ikke å forglemme Sverige. Ja, på et amerikansk forlag utga man for rundt 40 år siden en spennende bok med tittelen "Hjemmebrennerens guide for bruk av hjemmebrent for bruk til bilen"! Som avholdsmann og medlem av gjerrigknarkenes landsforbund hadde jeg noen tanker om å gå i gang med dette og kjøre min daværende Moskwitch på nettopp det: hjemmebrent. Som mange ikke vet, Moskwitch og forsåvidt Lada var langt på vei forberedt for "mulitfuel", med bla en oktanvelger på bensinpumpa. Greit nok, jeg tok til vett og konverterte til diesel isteden, men om vi ser hen til Sverige, har man hatt biler med innsprøytringsystemer som er forberedt for multifuel gjennom en årrekke. Noe stort hokus-pokus er ikke dette, bortsett fra nevnte bok hadde jeg en rekke artikler over emnet, til og med flytskjemaer for hvordan man skulle gå frem for å tilpasse bilen til forskjellige blandingsforhold med etanol.

Men, som du nok tenker på her, en ting er dette med tenningsproblematikk og forbrenningstemperatur, a complete different matter er etanolens virkning på slanger og pakninger i såvel drivstoffsystemet generelt som drivstoffinnstrpøytingen. Dernest er det forsåvidt som noen hevder, at etanol på tanken løser kondensproblematikken. Den bisetningen som mangler, er at joda, man reduserer kanhende kondensproblemene i drivstofftanken, men som vi vet, konsekvensen er at vannet blir til ørsmå perler som følger med frem til drivstoffilteret. Om det skulle oppstå for stort undertrykk i filteret, som det jo gjør om filteret blir tettere og tettere over tid, ja da suges vannperlene gjennom filteret. Det er dårlig karma for innsprøytingsystemet, og er den primære grunnen til at det ikke er spesielt smart å bruke kondensfjerner på innsprøytingsmotorer. Nå blir vi altså tvunget inn i et regime der vi bokstavelig talt kjører på kondensfjerner, dette vil som et minimum betinge at man er meget, meget nøye med å bytte drivstoffilter jevnlig.

Det derre med slanger og pakninger er verre, du har antagelig en eller flere eldre biler, gjerne hobbybiler som står i vinteropplag. Ikke bare vil tanken stå der med en salig blanding av etanol og bensin, denne blandingen vil også finnes hele veien fra tanken og like frem til forgasser(ne) evnt innsprøytingsystemet. At 5% ikke er spesielt mye, er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-28 13:48:16 +0100

updated 2023-03-28 14:25:48 +0100

Edit; lette litt mer, og fant denne artikkelen:

https://www.hagerty.co.uk/press-relea...

Det går på det samme som jeg anførte, men man trekker det litt lenger, bla har man påpekt risikoen for korrosjon som følge av vannperlene som uvegerlig følger med i drivstoffet. Her kom jeg også til å huske en ting vi gjorde i hine dage: vi tappet forgasserens flottørkammer av og til, der var det alltid vannperler. Ellers hadde vi ofte en enkel vannutskiller i bensinens vei til bensinpumpa, det besto rett og slett i et filterplassert i et gjennomsiktig plastcover med en vei inn, en vei ut. Det kan være en god ting fremdeles, jeg brukte selv sånne små duppeditter på både bilene mine i dann og vann og på motorsyklene mine. "Små", fordi det ikke var store greiene, og de måtte skiftes med jevne mellomrom. Omtrent det samme som dagens dieselfiltre, bare mye mindre og enklere - dengang var det ikke vanlig med annet enn et grovfilter i bensinpumpa.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2023-03-23 00:59:01 +0100

Sett: 461 ganger

Sist oppdatert: Mar 28 '23

Antall visninger